Акциите на Apple поскъпнаха със 7% по време на продължителната търговия в четвъртък, след като производителят на iPhone отчете печалба за второто фискално тримесечие, която надхвърли прогнозите, и обяви разширена програма за обратно изкупуване на акции.

Технологичният гигант обяви, че управителният му съвет е разрешил обратно изкупуване на стойност 110 млрд. долара, което е с 22% повече от миналогодишните 90 млрд. долара. Това е и най-голямото обратно изкупуване в историята, според данни на Birinyi Associates.

Въпреки това общите продажби на производителя на iPhone са намалели с 4%, а тези на култовия му смартфон - с 10% на годишна база през тримесечието.

Apple отчете печалба на акция от 1,53 долара спрямо очаквани от LSEG 1,50 долара и приходи от 90,75 млрд. долара спрямо прогнози за 90,01 млрд. Приходите от iPhone за тримесечието възлизат на 45,96 млрд. долара при очаквани 46,00 млрд., а тези от Mac - 7,5 млрд. долара спрямо очаквани 6,86 млрд.

iPad е генерирал 5,6 млрд. долара приходи при прогнози за 5,91 млрд. по предварителна оценка, а в графата „Приходи от други продукти“ технологичният гигант отбеляза 7,9 млрд. долара спрямо 8,08 млрд., очаквани от LSEG. Приходите му от услуги възлизат на 23,9 млрд. долара спрямо очаквани 23,27 млрд., а брутният му марж - на 46,6%, което напълно отговаря на очакванията на анализаторите.

Apple не предостави официални насоки за текущото тримесечие, но главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук коментира пред CNBC, че общите продажби ще нараснат с "ниски едноцифрени стойности". Компанията отчете 81,8 млрд. долара приходи през предходното юнско тримесечие, а анализаторите на LSEG очакваха прогноза за 83,23 млрд. долара сега.

По време на разговора за приходите с анализаторите финансовият директор на Apple Лука Маестри заяви, че компанията очаква през текущото тримесечие да постигне двуцифрен процентен ръст на продажбите на iPad на годишна база. Нещо повече, той акцентира, че прогнозите са подразделението за услуги да продължи да расте със сегашните високи темпове, които постигна през последните две тримесечия.

Apple отчете нетна печалба в размер на 23,64 млрд. долара, или 1,53 долара на акция, което е с 2% по-малко от 24,16 млрд. долара, или 1,52 долара на акция, през предходния период.

Кук обясни, че продажбите през второто фискално тримесечие са пострадали от негативното сравнение с предходния период, когато компанията реализира 5 млрд. долара забавени продажби на iPhone 14 заради проблеми с доставките по време на пандемията.

"Ако не броим тези 5 млрд. долара от миналогодишните резултати, щяхме да постигнем ръст през това тримесечие на годишна база", каза Кук.

Apple съобщи, че продажбите на iPhone са спаднали с близо 10% до 45,96 млрд. долара, което предполага слабо търсене на настоящото поколение смартфони, които бяха пуснати на пазара през септември 2023. Продажбите бяха в съответствие с прогнозите на анализаторите, а Кук заяви, че без увеличените продажби през миналата година приходите от iPhone щяха да бъдат същите.

Продажбите на Mac са се увеличили с 4% до 7,45 млрд. долара, но все още са под най-високата стойност на сегмента, определена през 2022 г. Кук коментира, че продажбите са били стимулирани от новите модели MacBook Air на компанията, които бяха пуснати на пазара с обновен чип M3 през март.

Секцията „Други продукти“, с която Apple отчита продажбите на своя Apple Watch и слушалките AirPods, са намалели с 10% на годишна база до 7,9 млрд. долара.

През тримесечието Apple пусна първата си нова голяма продуктова категория от години - слушалките за виртуална реалност Vision Pro, но се очаква устройството за 3500 долара да се продава в малки количества, особено в сравнение с основните продуктови линии на Apple.

"Там само драскаме по повърхността, така че не можем да бъдем по-развълнувани от възможностите ни в това направление", категоричен е Кук.

Apple не е пускала нов iPad от 2022 г. насам, което се отразява негативно на продажбите. Приходите на подразделението са намалели със 17% до 5,6 млрд. долара. Очаква се технологичният гигант да обяви нови модели iPad-и на 7 май, които биха могли да съживят търсенето на продуктовата линия. Кук посочи, че Apple има "големи планове за обявяване" на продуктовото си събитие за iPad следващата седмица и на Световната конференция за разработчици през юни.

Бизнесът с услуги на компанията е светъл лъч през тримесечието. Продажбите му са се увеличили с 14,2% до 23,9 млрд. долара. Така Apple отчита приходите от абонаментните си услуги, гаранциите, лицензионните сделки с търсачки и плащанията по тях. Компанията има широка дефиниция за абонати, включваща потребители, които се абонират за приложения чрез App Store. Тя отчита над 1 милиард платени абонамента.

Продажбите в Голям Китай, третият по големина пазар на Apple, са с 8% по-ниски и достигат 16,37 млрд. долара приходи, което е значително по-добре от очакваните от анализаторите на FactSet 15,25 млрд. долара. Това може да потуши опасенията на инвеститорите, че производителят на iPhone може да губи пазарен дял в полза на местни конкуренти като Huawei.

"Чувствам се обнадежден за Китай. Мисля по-скоро в дългосрочен план, отколкото за следващата седмица", каза Кук.

В допълнение към разрешението за обратно изкупуване Apple заяви, че ще изплати 25 цента дивидент, което представлява увеличение с 1 цент.