Когато преди две седмици севернокорейският диктатор Ким Чен Ун пуска нова песен на жителите на страната, със сигурност не предполага, че тя ще стане хит в TikTok.

Но пропагандната мелодия вече е вайръл в мрежата, а потребителите от поколението Z редовно си тананикат синт-електро поп, пише BBC.

Повечето не изобщо обръщат внимание на корейския текст, възхваляващ човек, зарекъл се да "унищожи напълно САЩ" и изстрелял десетки балистични ракети.

"Да възпеем Ким Чен Ун, великия лидер/ Да се похвалим с Ким Чен Ун, нашия другарски баща", гласи текстът на песента. Това е просто една страхотна мелодия, споделят потребителите в TikTok.

"Тейлър Суифт не е очаквала някой да я издуха веднага след като пусна новия си албум", шегува се един от тях.

"Чакай, това разбива!", "Тази песен има нужда от Грами", "Толкова е тъжна по най-запомнящия се начин", са само част от възторжените коментари в TikTok.

Но мелодичният поп крие нещо по-зловещо, твърдят експерти.

Технология на един пропаганден хит

Friendly Father е последното от поредица пропагандни парчета, създадени от комунистическата държава през последните 50 години. Песента е пиперлива, в бързо темпо и опасно запомняща се – с което не е много по-различна от западните поп хитове.

Но в нея има оттенък от съветската епоха; потребителите от поколението Z я описват като "Abba-coded", което е препратка към шведската супергрупа. "В този случай песента е изписана като Abba", казва Питър Муди, анализатор на Северна Корея в Корейския университет.

При създаването на хит в Северна Корея има не само търговски съображения - властите искат песен, която да проникне в съзнанието на всеки. Няма място за абстрактни фрази или прекалено сложни глаголнивремена, казва Александра Леонзини от университета в Кеймбридж, която изследва севернокорейската музика.

Мелодиите трябва да са прости, достъпни и хората лесно да ги възприемат. Те също така трябва да са с височина на гласа, в която да могат да се пеят от всеки. Масите не се справят с вокалната гимнастика, така че забравете за сложни комбинации от ноти и високи октави.

При подобни песни рядко има истинска емоция, допълва Леонзини. "Идеята е, че властите искат да мотивират, стремят се към обща цел в полза на нацията... Те не са склонни да създават песни като балади", казва тя.

В Северна Корея има нулева толерантност към творческата или артистичната свобода. За музикантите, художниците и писателите е незаконно да създават творби само заради изкуството.

"Цялата художествена продукция в Северна Корея трябва да служи за класово възпитание на гражданите и по-конкретно да ги обучава защо трябва да изпитват чувство на благодарност, чувство на лоялност към партията", допълва ученият.

Тя добавя, че правителството на Северна Корея вярва в "теорията на семената", според която всяко произведение трябва да съдържа идеологическо семе, послание, което след това се разпространява масово чрез изкуството.

Музиката е един от най-мощните инструменти - и Пхенян пази ревниво поп мелодиите си само за тези у дома. Държавата представя оперни трупи и симфонични оркестри в чужбина - но по-леките й състави и произведения са предназначени само за местната публика.

Севернокорейците се събуждат всяка сутрин с пропагандни песни, които се разнасят по площадите на населените места, казват дезертьори от режима на Ким.

Текстовете на най-новите песни – които излизат рядко, се отпечатват във вестници и списания; обикновено трябва да се научат и танци към тях, казва Кийт Хауърд, почетен професор по музикология в Лондонското училище за източни и африкански изследвания, който за първи път посещава Северна Корея през 90-те години.

"Докато песента се пренесе в движенията на тялото, тя вече е станала част от съзнанието", допълва той. "Добрата идеологическа песен прави това - тя трябва да вгради посланието си в човека."

Четене между редовете

За наблюдателите на режима, двуминутната песен, пусната миналия месец, съдържа ново тревожно послание.

Докато западните музикални фенове правят дисекция на новите песни на Тейлър Суифт, севернокорейските експерти разглеждат внимателно текста на Friendly Father.

Това не е първата песен, посветена на Ким. Но в използвания език се забелязва отклонение. Той е наричан "баща" и "Великият" - термини, които преди са запазени за първия лидер на Северна Корея, дядо му Ким Ир Сен.

Ким беше наречен "Великият наследник", когато пое властта през 2012 г. след кончината на баща си Ким Чен Ир. Сега, след повече от десетилетие, анализаторите смятат, че песента може да е знак, че той укрепва имиджа си на "върховен лидер" на Северна Корея. В последно време той смени и текста на друга пропагандна песен, като замени "нашия баща Ким Ир Сен" с "нашия баща Ким Чен Ун".

Като лидер той става все по-враждебен и агресивен в реториката си. В началото на тази година обяви, че Северът вече няма да се стреми към обединение с Юга, който според него е "обществен враг номер едно". Според съобщенията Пхенян е разрушил и голяма арка, символ на надеждата за обединение с Юга, която е била и символ на наследството на дядо му.

"Песните се използват, за да подскажат посоката, в която се движи държавата... да обозначат важни моменти и събития в политиката. Песента е почти като вестник в Северна Корея", обяснява Леонзини.

Междувременно, в TikTok потребителите просто се наслаждават на музиката. Някои признават, че не могат да спрат да я слушат: на път за работа, във фитнеса или дори докато учат. Други изпитват носталгия, тя им напомня за по-стари испански и френски поп или източноевропейски стилове.

Почитателите на севернокорейската музика препоръчват другите големи хитове - има само четири или пет одобрени от държавата севернокорейски групи, от които най-цитирани са електронната банда Pochonbo и изцяло момичешката група Moranbong.

"Северна Корея има песен, наречена "Картофена гордост", която е за това колко универсален и полезен е картофът, ако някой се интересува", пише потребител в TikTok.

Потребителите осъзнават иронията, че комунистическа песен е станала вайръл в приложението, собственост на Китай, докато американските законодатели се опитват да го забранят.

И това се харесва на масите.