Британската автомобилна марка Bentley отпразнува стогодишнината си с премиерата на концептуалния модел EXP 100 GT, пише Bloomberg.

Колата е с близо метър по-дълга от Cadillac Escalade, но е само с две врати и се електрическо задвижване. За изработката ѝ са използвани само устойчиво добити материали. Всички компоненти - от мощната батерия до специалните високотехнологични прозорци - имат за цел да разкрият визията на компанията за това как ще изглеждат серийните ѝ модели през 2035 година.

Автомобилът разполага и със система за автономно управление, която обаче запазва връзката на водача с пътя и предлага удоволствие от шофирането.

"Рожденните дни са време за равносметка, но и за съставяне на планове за бъдещето. Трябва да знаеш в какъв човек или в каква марка искаш да се превърнеш", заявява пред Bloomberg Джон Пол Грегъри, който ръководи дизайнерското поделение на Bentley Motors.

Последните няколко години обаче бяха изпълнени със сериозни трудности за британската марка.

"100-годишнината идва в много добър момент, защото 99-тият рожден ден на компанията беше може би най-лошият в цялата ѝ история", казва Адриан Халмарк, който пое поста на изпълнителен директор в Bentley през февруари 2018 година.

Проблемите започнаха още през 2017 година, когато стана ясно, че производството на новата моделна гама на компанията, включително и бестселърът Continental GT с базова цена от над 200 000 долара, няма да може да стартира навреме. След като поточните линии все пак започнаха работа през 2018 година, се оказа, че себестойността на колите е много по-висока от предварителните очаквания. Свалянето ѝ до поносими нива отне повече от шест месеца, което се равнява на цяла вечност в автомобилната индустрия.

По-късно стана ясно, че големите 8 и 12-цилиндрови двигатели на Bentley не отговарят на новите екологични стандарти. Това отложи допълнително пускането им на ключови пазари като САЩ, Европа и Китай.

"Миналата година продавахме само 50% от моделите на 50% от пазарите", спомня си Халмарк. Това е голям удар за компания, която продава общо 10 000 автомобила годишно - по-малко от бройката, която гигант като Ford Motor пласира за два дни.

"В луксозния сегмент пазарът се движи от новите продукти. Изоставането може да бъде катастрофално, защото клиентите искат да притежават нещо, което другите нямат", обяснява изпълнителният директор на Bentley.

В резултат на всички тези трудности през 2018 година британската марка регистрира най-слабите си финансови резултати от 1998 година, когато стана част от Volkswagen Group. От 2016 до 2018 година продажбите на компанията паднаха с 16% до малко над 9 500 броя годишно, въпреки че за същия период глобалният пазар на луксозни автомобили отчиташе ръст. Луксозният SUV Bentaayga също не успяа да помогне кой знае колко във финансово отношение.

Миналата година Bentley отчете загуба от 325 милиона долара при продажби на стойност 1.5 милиарда долара. Британската компания бе принудена да съкрати 10% от служителите си.

Оздравителният план на Адриан Халмарк включва няколко основни стъпки. Първата е свиването на производствените разходи, а втората е преместването на фокуса върху новите модели Continental GT coupe и седанът Flying Spur, които трябва да влязат в производство в началото на следващата година. За да се избегнат нови закъснения, се работи върху покриването на всички екологични стандарти, които ще влязат в сила от 2024 година.

За да се намали въглеродния отпечатък на моделите на Bentley, до 2023 година всеки от тях ще има опцията за хибридно задвижване. А през 2025 година компанията ще пусне на пазара и първия си изцяло електричесик автомобил.

Концептът EXP 100 GT представлява именно такава заявка за бъдещето на компанията.