Самоуправляващите се коли и таксита са хитът в индустрията. Всички автомобилни концерни опитват да си осигурят място на първите страници на вестниците с всяка стъпка напред в този процес или нова изпитателна фаза. Но действителната поява на самоуправляващите се автомобили изглеждаше далечно бъдеще, пише ВВС.

Не и в Сингапур, където можете да се качите на такси без шофьор и да пътувате до желаната дестинация при това безплатно. Но не бързайте да се ентусиазирате, става въпрос само за изпитателна фаза. И все пак развитието е по-голямо в сравнение с начинанията на големите автомобилни производители, Google или Uber.

Истинско пътуване без шофьор?

В известна степен. Тъй като става въпрос за изпитателна фаза, отпред, разбира се, има шофьор. Но колите шофират сами, а водачът само наблюдава движението им и може да се намеси, ако нещо се обърка.

Кой стои зад това?

Нито едно от големите имена в автомобилната индустрия, които, както е известно, тласкат технологията напред в своите научно-развойни отдели. Става дума за компанията nuTonomy, американска стартъп компания, която разработва софтуер за самоуправляващи се коли. Тя е създадена през 2013 г. от двама изследователи от Масачузетския технологичен институт, специализирани в роботиката и безпилотната технология. Компанията има офиси както в САЩ, така и в Сингапур.

По-рано тази година nuTonomy стана първата компания, която получи разрешение от сингапурското правителство да тества самоуправляващи се автомобили в малък район на града.

Как функционира?

Тъй като nuTonomy не е автомобилен производител, тя няма лъскави футуристични автомобили, предназначени за безпилотното бъдеще. Става въпрос за малки електрически коли Renault и Mitsubishi, снабдени със софтуера и камерите на компанията.

Но малките коли все пак са стъпка напред спрямо предишните изпитания на nuTonomy с безпилотни автомобили през 2014 г. Новите изпитания с таксита включват шест автомобила, всеки от тях със сложна система от лазери, които действат като радар, наблюдаващ заобикалящата среда на колата. Освен това има камери, които работят със софтуера.

Безплатно пътуване в Сингапур?

Не точно. Става въпрос за много, много малка част от града, отдалечена от центъра. Такситата ще се движат в район с площ от 4 кв. км. в северната част на града-държава, доста спокоен бизнес квартал. Освен това има определени места за качване и слизане, така че не можете да се качите или слезете, където си поискате.

Освен това такситата все още не са предназначени за всички. Трябва да се регистрирате, след като получите покана от nuTonomy и до момевна само няколко десетки души са включени в програмата. Компанията планира да разшири услугата до хиляди хора в рамките на няколко месеца.

Защо Сингапур?

Градът вече е нещо като таксиметров рай. Притежаването на собствен автомобил е умопомрачително скъпо и много хора редовно вземат такси. Те са евтини и има голямо търсене. Освен това трафикът в града е доста дисциплиниран и организиран. В повечето случаи, когато сингапурците говорят за задръствания, имат предвид няколко коли повече от обикновено, които чакат на светофара.

Целта е не само малкото изпитание да бъде завършено, но и да бъде разширено до напълно самоуправляващи се таксита в Сингапур до 2018 г., съобщава nuTonomy.

Изпреварване на конкуренцията?

NuTonomy е сред водещите компании в областта, но в никакъв случай не е преди другите играчи. Uber планира подобен проект в Питсбърг, САЩ, който ще започне след няколко седмици. И почти всички автомобилни компании работят по безпилотната технология – от Tesla до Ford, Volvo, BMW и редица китайски концерни.

Интернет гигантът Google беше сред пионерите в тази област и редовно тества безпилотната си кола. Компанията работи в сътрудничество с редица автомобилни концерни в научноизследователската област.