България е лидер в Европейския съюз по смъртност при инциденти с автомобил, но е последна, когато става дума за смъртност при инциденти с мотоциклети, сочат най-новите данни на европейската статистическа служба Евростат, актуални към края на 2017 г.

У нас са отчетени 64 смъртни случаи на 1 млн. души население. Трябва да се отбележи обаче, че данните за страната ни са за 2016 г., тоест с година зад средните стойности за ЕС. Като най-сигурна страна се подрежда Малта, където има едва 11 фатални инцидента с автомобил при 1 млн. души население.

Броят на фаталните инциденти по пътищата на ЕС достига 25 000 през 2017 г., което кореспондира на средно ниво от 50 фатални инцидента на един милион души. Броят на фаталните инциденти се движи на ниво от 25 хил. от 2013 г. насам, след като рязко намаля от 43 хил. през 2007 г.

Смъртните случаи при инцидент с автомобил оформят близо половината (46%) от фаталните случаи по пътищата през 2017 г. 21% от смъртните случаи са свръзани с инциденти с пешеходци, 15% с мотоциклетисти, 8% с колоездачи, а 10% от фаталните случаи са свръзани с други видове пътнически транспорт.

Най-висок дял при фатални инциденти с пешеходци има в Румъния, където се регистрират 37 смъртни случая на 1 млн. души население през 2017 г. Най-ниско ниво се отчита в Дания – едва 3 фатални инцидента с пешеходци на милион души население.

Гърция е лидер в ЕС по фатални инциденти с мотоциклети с 20 смъртни случая на милион души население през 2017 г. Това рязко контрастира на ситуацията у нас и Естония, където се отчитат темп от 0 фатални инциденти на 1 млн. души население.

По отношение на фаталните инциденти с велосипедисти отново Румъния се нарежда на челното място с 10 смъртни случая на 1 млн. души население, докато най-нисък темп се наблюдава в Кипър и Люксембург, където има 0 фатални инциденти с колоездачи на милион души население.

85% от колите у нас са на възраст над 10 годиниНай-висок процент стари автомобили на възраст над 20 години е регистриран в Полша