Има още път да се извърви в приватизацията, но трябва да има прозрачност и да се направят промени в следприватизационния контрол. Това каза Илиян Скарлатов, управляващ партньор в Мейн Кепитъл АД, по време на форума „Шумът на парите“.

Независимо какво ще е бъдещото правителство, от забранителните списъци ще започнат да излизат интересни компании, които идните години ще бъдат приватизирани, например пощите и напоителните системи, прогнозира Скарлатов.

По думите му обаче има сериозни недъзи в критериите и следприватизационния контрол. Той даде конкретен пример с купувач на мелници, който в рамките на обещаната инвестиционна програма е построил църкви.

Каква добавена стойност имат тези църкви към производствения процес и резултата от работата на мелниците? Трябва да се поставят конкретни цели - не който даде най-добра цена и обещае най-много инвестиции, защото най-много инвестиции не означава непременно най-добър резултат. Най-добрия стопанин е частният стопанин, стига да има надзираване, за да няма шмекерии“, казва Скарлатов.

Според него е масова практика е приватизаторите да „надписват“ неколкократно реалната сума на инвестициите, а много от тях да инвестират само проформа, което не води до реален резултат.

Тук стигаме и до момента защо някои хора осъждат приватизацията на миноритарните дялове в енергоразпределителните дружества, според експерта.

Доколкото виждам в Европейският съюз „златната акция“ не сработва. Ако искаме държавата да има контрол над това, което прави частникът с вече приватизираната компания, тя трябва да има блокираща квота. 25% биха позволили държавата да възпират действия, които не са изгодни за нацията“, допълва Скарлатов.

Не по-маловажна е прозрачността. Ако не друго, то поне миноритарните дялове от ЕРП-тата бяха оценени справедливо. Приватизирани бяха през борсата със закрит търг – това е прозрачен и ясен начин за приватизация, който не може да се анипулира. Защо не се правят повече приватизации през борсата, след като видяхме колко повече получи държавата от продажбата на 35% от БТК през капиталовия пазар, в сравнение с това, което получи от стратегическия инвеститор за другите 65%, пита още Скарлатов.

През 2013 г. форумът „Шумът на парите“ се организира със съдействието на ВИП спонсора Евро Финанс и основните спонсори – SG Експресбанк, вносителят на автомобили Chevrolet, застрахователното дружество Армеец, Пенсионно-осигурителна компания Доверие и дружествата за управление на активи Актива Асет Мениджмънт и ЕФ Асет Мениджмънт. Сред спонсорите на събитието са и Balkans International Wine.

Медийни партньори на събитието са Дарик радио, телевизия Bulgaria on air, сп. Мениджър, в. Стандарт, SeeNews, imot.bg, novini.bg и insurance.bg.

Организационен партньор е компанията за управление на събития Ивенто. Форумът се осъществява с комуникационната подкрепа на агенция за връзки с обществеността AMI Communications България.

Пълната програма на събитието можете да откриете тук