Първият фалирал мол у нас е на път да стане факт. Това предизвика сериозни опасения сред индустрията и потребителите дали ще има и други търговски центрове, които да затворят врати.

Може би малко изненадващо на пръв поглед, но първият търговски център, който е най-вероятно да затвори врати, е във Варна – Варна Тауърс. Когато се вгледаме по-отблизо, това далеч не изглежда толкова странно, предвид на падащите се по 388 кв. м. отдаваема търговска площ на 1000 души в града.

Градът разполагаше с общо 130 000 кв. м, за сравнение - в София в момента има 188 000 кв. м. търговски площи, или по 145 кв. м., според данни на Forton International.

Това, което до някъде притеснява пазарните анализатори, е фактът, че през тази година ще бъда отворени два нови търговски центъра в София, които ще разширят отдаваемата търговска площ до 302 000 кв. м, или до 234 кв. м на 1000 души население.

Все още обаче цифрата не бива да създава паника, предвид факта, че средната за Европа е по-висока - в размер на 247 кв. м.

Едно сравнение със съседна Румъния и нейната столица сочи, че в Букурещ има 12 мола с обща отдаваема търговска площ в размер на 421 000 кв. м, или 186 кв. м. на 1000 души.

Друго сравнение сочи, че в Париж има общо 14 търговски центъра, а падащите се търговски площи на 1000 души са едва 141 кв. м.

Нещата за София изглеждат далеч по-добре, в сравнение с други столици от ЦИЕ, като Прага и Будапеща, например.

В Прага, чието население е почти колкото на София, има 30 търговски центъра, докато в Будапеща има 16.

Други сравнения сочат, че в Копенхаген с население от 668 000 души има 23 търговски центъра, докато в Берлин има 42 търговски центъра и 369 кв. м площи на 1000 души.

При сравнението обаче трябва да се отчитат и други фактори, като покупателната способност на населението, което тези търговски центрове обслужват.

А тук фактите не са в полза на столицата ни, като доходите на жителите на всички посочени градове със сигурност са значително по-високи от тези на софиянци.

И докато нещата за София изглеждат все още в рамките на нормалното (макар и при една висока норма на наситеност и предвид на факта, че доходите в града са най-високи в страната), не е такова положението в останалите големи градове.

Именно в тази насока можем да очакваме евентуалните следващи фалити на търговски центрове (ако има такива).

В Бургас, например, на 1000 души се падат по 332 кв. м.

Друг град, където предлагането значително превишава търсенето, е Русе. Със завършването на проектите, които са в процес на изграждане и не са замразени, обемът на търговските площи на човек от населението се очаква да е от над 500 кв. м на 1000 души, с което градът най-вероятно ще стане лидер в страната.