Г-н Войтех Чамек е главен изпълнителен директор на КОРАДО Груп, част от която е КОРАДО-България, произвеждаща широка гама от отоплителни уреди в предприятието си в гр. Стражица, с които присъства на пазарите в цял свят. Преди да навлезе в реалната икономика, г-н Чамек е работил за ЕБВР в Лондон и в чешката централна банка в Прага.

Г-н Чамек, в края сме на 2016 г. Каква бе тя за КОРАДО-България?
Първо, позволете ми да се спра на няколко факта. Вторичното предлагане на акции на КОРАДО-България на Българска фондова борса се състоя преди почти две години. През това време към нас имаше много въпроси, а също съмнения и критични бележки относно плановете ни.

В един момент ние не бяхме много доволни, защото интересът към нашите акции не беше толкова голям, колкото очаквахме. По-късно се оказа, че е точно обратното, предложеното увеличение е било изцяло в полза на инвеститорите. Всъщност бяхме продали акциите си твърде евтино.

Спомням си въпроса от страна на един инвестиционен фонд дали ще има друга възможност за закупуване на акции. Спомням си, че отговорът ми беше: "Сигурно, но на друга, по-висока цена". Радвам се, че динамиката на акцията след увеличението се разви точно по този начин и тези, които ни се довериха и закупиха тогава, вече получиха добра печалба. Няма толкова много възможности за инвестиции като нашата, а ако има, бих се радвал да ги чуя.

Естествено, цената на акциите отразява предствянето на бизнеса на КОРАДО-България, което, въпреки всички неприятни изненади на пазара, беше забележително. Само да напомня, че в този относително кратък период ние бяхме изправени пред следните събития – конфликт Украйна-Русия, Брекзит, "изненадващи” избори в САЩ и България, леко разтърсване на Deutsche Bank, митата на стоманата в ЕС, които покачиха цените й до тавана и т.н .

Нито едно от тези събития не беше прогнозирано от външни експерти и нито едно от тях не беше лесно да се преодолее. Всички те съдържаха отрицателен потенциал, достатъчен да наруши функционирането на бизнеса и пазарите.

Ние успяхме, защото бяхме готови в дългосрочна перспектива. Това означава, че дори разрушителни краткосрочни събития не могат да ни попречат да продължим да подобряваме нашите корпоративни достижения. С една дума, ние очакваме 2016 г. да бъде най-добрата година в историята на КОРАДО-България досега и една от най-добрите години за цялата КОРАДО Груп в над 20-годишната й история.

Какви са очакванията Ви за идната 2017 г.? Ще продължи ли ръстът, който наблюдаваме през последните години?

Очакванията ни за 2017 г. са ясни - да привлечем някои много интересни големи западноевропейски клиенти, с които в момента сме в преговори. Очаквам неприятни изненади, като нови шокове в търговията със стомана, възможна е дори още по-голяма дезинтеграция в рамките на Европейския съюз.

И все пак, вярвам, че в КОРАДО ще можем да преодолеем кризите в наша полза, така както стана със сътресенията в цените на стоманата през тази година.

18 май 2016 г. В КОРАДО-България заработи нова производствена линия за тръбни радиатори за баня, с което успешно приключи вторият етап от инвестиционната програма на компанията.

Какво предвижда инвестиционната ви програма за следващите 12 месеца?

Освен „зелените” проекти, които ще трябва да приключим и чийто фокус е съхраняването на енергията и спестяването на разходите, ние в момента финализираме проучванията на различните начини за боядисване на произвежданите от нас продукти, така че да сме в състояние да изберем най-добрата алтернатива за КОРАДО-България.

В края на януари ще сме готови в детайли с инвестиционните си планове. Ако трябва да обобщя – тези планове ще бъдат насочени към намаляване на производствените разходи, а също и към технологиите за боядисване и опаковане на радиаторите за баня. Не мога да изключа и някои малки придобивания, ако се появят възможности в тази посока.

Като публична компания, вие повишавате размера на дивидента, който резпределяте всяка година. Това ли ще бъде политиката на КОРАДО за 2016 и 2017 г.?

Абсолютно, намерението ни е постепенно да се намали леко делът на плащанията (на дивидентите), за да се акумулират повече свободни средства за нови по-големи инвестиции, като в същото време се запази политиката на неизменно увеличаване на размера на изплащаните дивиденти за акция.

Кои са новите пазари, на които изнасяте продукцията си? Очаквате ли ръст на дела на постъпленията от България през идните години?

Както вече бяхме съобщили, най-обещаващият нов пазар за КОРАДО-България тази година е Франция. Това е пазар, който едновременно е много взискателен, но поради мащаба си и предлагащ огромни възможности. Ние също така възнамеряваме да започнем доставки от България директно за Германия - третият по големина пазар за нашите продукти.

Тези огромни пазари обаче имат и големи клиенти, поради което КОРАДО Груп ще помогне на българската си компания, за да ги задоволи. В противен случай ще е необходимо едва ли не да увеличим три пъти капацитета на КОРАДО-България през предстоящите Коледни празници.