Павел Димитров завършва „Застраховане и социално дело” в Стопанската Академия „Димитър Ценов”, гр. Свищов. Към екипа на ЗК „Лев Инс” АД се присъединява през 2003 г., а от 2008 г. заема длъжността „Отговорен актюер” и член на Управителния съвет на компанията.

През 2015 г. е номиниран за поста изпълнителен директор на ЗК „Лев Инс” АД, който заема и в момента. През 2016 г. е член на съвета на директорите на ЗАД „Здравноосигурителен институт” АД.

Паралелно г-н Димитров развива богата академична кариера – доктор по икономика и преподавател в СА „Димитър Ценов”, гр. Свищов и във „Висшето училище по застраховане и финанси” (ВУЗФ) по дисциплините „Застрахователни продукти”, „Актюерство”, „Управление на риска в застрахователното дружество”, „Анализ на застрахователната дейност”, „Контрол в застраховането” и др. От 2010г. членува в Българското актюерско дружество (БАД).

В интервю за Profit.bg той коментира плановете на Лев Инс за 2020 г. и новите продукти, които компанията пуска на пазара.

Г-н Димитров, каква беше 2019 година за Лев Инс и какво можем да очакваме през 2020?

2019 година беше наистина много динамична за нас. Лев Инс предприе действия по излизане на много международни пазари и дружеството вече е познато в държави като Италия, Румъния, Полша и Гърция. Възнамеряваме да продължим тази експанзия и в още няколко страни.

Друг фактор, който спомогна за развитието на дружеството, е свързан с разработването на много актуален в днешно време продукт. Събитията през 2019 г. ни накараха да концентрираме усилията си и да завършим този проект по-рано. Той ще е основната насока за развитие на компанията през 2020 г.

Става въпрос за застраховка "Киберсигурност", която е уникална и няма аналог на пазара. Нашите международни партньори казват, че продуктът е изключително гъвкав и иновативен. Застраховката „Киберсигурност” е насочена към превенцията и дава възможност ние да предпазим хората, а не в последствие да оценяваме размера на нанесените щети.

Презастрахователното дружество, с което работим - Hannover Re, което е един от водещите презастрахователи в света, прояви интерес към центъра за сигурност, който ще следи за защитата на застрахованите лица.

Съвместно с израелските ни партньори планираме специална демонстрация за презастрахователното дружество. Израелското "Ноухау" и моделът, който ние използваме, работи успешно повече от 20 години в развитите икономики и се явява допълнителна гаранция за сигурността на бизнеса.

Ще пуснете ли този продукт на външните пазари, за които споменахте?

Да, разбира се. Даже идеята беше да стартираме в Полша с този продукт, но събитията в България, свързани с неправомерния достъп до информация в НАП и в други институции от финансовата сфера, ни накара да започнем точно тук.

Бизнесът се дигитализира, всяка фирма има нужда от онлайн комуникация и по тази причина предоставяме на нашите клиенти решение, с което да гарантират своята еволюция. Малкият и среден бизнес в България има голям потенциал, но би се развил само в една по-сигурна среда, която ние искаме да предложим.

Фокусът ни ще е насочен именно към малките и средните предприятия, но имаме и продукт за големите корпорации, с който те ще се чувстват много по-защитени.

Застраховката „Киберсигурност” е разработена в няколко варианта, така че да е подходяща за всеки бизнес.

Ще доведе ли въвеждането на системата "Бонус Малус" до коригиране на поведението на недисциплинираните водачи по пътищата?

Много неща се казаха за системата "Бонус Малус". Добра или лоша - времето ще покаже, но самият факт, че се въвежда система, която следи за поведението на водачите, е положителен сигнал. Тя определено ще доведе до тяхното дисциплиниране.

Със сигурност в нея има и някои пропуски, но мисля, че във времето съвместно бизнеса, регулаторите и държавата ще успеем да коригираме системата по начин, който да накара водачите да бъдат по-отговорни. Целта е да видим кои са най- опасните рискови показатели в поведението на шофьорите, за да наблегнем на тях като фактори, които ще определят подишването или намаляването на цената на полицата в бъдеще.

По мое мнение ефектът от въвеждането на "Бонус Малус" ще се усети чак след две години, тъй като през 2020 г. ще се събира информация. През 2021г. всеки застрахован ще усети, както се казва "по джоба си", дали е бил изряден водач или не. Когато застрахованото лице си закупи застраховка, ще оцени значението на системата "Бонус Малус" и съответно ще коригира поведението си. Така че реалният ефект може да се очаква най-рано след година и половина, две.

Това ни води и към следващия въпрос за цената на Гражданска отговорност през 2020 г. Какви са вашите очаквания и смятате ли, че ще има някакво поскъпване?

Застраховането като система е свързано с инкасирането на премии, които образуват застрахователен фонд, от който се изплащат обезщетения. Тоест, ако се повиши размерът на средното обезщетение, било то за материални или за неимуществени щети, това би трябвало да доведе и до поскъпване на застраховката. В нормалния икономически живот всичко поскъпва, има инфлация, така че е логично да има корекции в посока увеличение на цената, но не мисля, че те ще са драстични.

Можем ли да станем свидетели на известна консолидация в сектора, подобна на случващото се в банковия сектор? Много или малко са застрахователите за българския пазар?

Като цяло не мисля, че 2020 ще е годината, в която ще има сериозни промени на пазара. Компаниите, които оперират на българския пазар, са много, но също така се забелязва и тенденция на повишаване на застрахователната култура. При наличието на нови ниши и възможности за застраховане, за всяка компания е по-лесно да намери своето място. Считам, че разнообразието от застрахователи е добра основа за удовлетворяване на потребителското търсене.

Предоставя ли Лев Инс допълнителни отстъпки за дългогодишните си клиенти? А за тези, които ползват повече от 3 ваши продукта (Автокаско, ГО и застраховка на дома)?

Да, разбира се, ние традиционно полагаме грижи за лоялните клиентите. В маркетинговата ни стратегия са залегнали много такива възможности.

Съвсем скоро Лев Инс ще представи новата си програма за лоялни клиенти, които биха могли да ползват отстъпки както от застрахователните продукти на компанията, така и от партньори, с които работим. Например, лоялен клиент със застраховка Автокаско, ще има възможност да ползва отстъпки от сервизи за техническо обслужване на автомобила, от търговци на консумативи и авточасти.

В момента водим преговори и с бензиностанции за ползване на отстъпки при закупуването на техните продукти. През 2020г. тази програма ще бъде изненадата за нашите лоялни клиенти.