Уорън Бъфет и Бил Гейтс не се нуждаят от представяне, но един от хората, които се конкурира с тях за водещото място в класациите на милиардерите в света, може да е убегнал от вниманието ви.

Магнатът Амансио Ортега, създател на испанската марка Zara, миналата седмица измести за кратко основателя на Microsoft и се превърна в най-богатия човек в света. След това цената на акциите на конгломерата му премина през известни колебания, но независимо дали испанският магнат е на първо, второ или трето място, струва си да му обърнем внимание.

Бъфет е експерт в пиара и овладяването на медиите, Гейтс публикува класации на любимите си книги за бизнеса. Испанският милиардер от години се крие от медиите, трупайки тихо лично нетно богатство от над 77 млрд. долара.

Империята му е изградена на основата на 7000 магазина в близо сто държави и включва марки като Zara, Massimo Dutti и Pull&Bear, донесли приходи от близо 20 млрд. долара за миналата фискална година.

Начинаещите предприемачи могат да последват някои от основните принципи на успеха на Ортега, които се съдържат в биографична книга за него, написана от негов приятел, и в редките интервюта, които е давал. CNBC публикува пет урока от испанския магнат, които могат да ви помогнат да стартирате успешен бизнес.

Урок 1: Скоростта е всичко

Когато Ортега създаде Zara през 1975 г., той промени света на магазините за дрехи с агресивен график, целящ да доставя нови модели на рафтовете по-бързо от всяка друга марка на пазара. Наричана „бърза мода“, стратегията на Ортега била да доставя нови дрехи в магазините на Zara два пъти седмично и да получава поръчки до 48 часа.

Скоростта се превърна в запазена марка на бизнеса на Ортега и създава главоболия на конкурентите му. Докато рокля, показана на Седмица на модата, може да се появи в даден магазин едва след месеци, сходен модел може да бъде открит в Zara само няколко седмици по-късно.

Урок 2: Открий какво искат клиентите ти

„Клиентът винаги е бил моторът на бизнес модела“, казва Ортега. Той винаги се е придържал към това мото. В годишния си доклад от 2010 г. -последния, преди да се оттегли като ръководител на компанията, Ортега пише: „Клиентът трябва да продължи да бъде в основния ни център на внимание – както в създаването на нашите модни колекции, така и в дизайна на нашите магазини, на нашата логистична система и на всяка друга дейност“.

Успехът на Оргега в модата идва от наблюдението какви дрехи предпочитат хората и какви са техните желания. Той не разчита на модните ревюта, а следи блогъри и се вслушва в клиентите. Така Ортега винаги успява да се приспособи към тенденциите в текущия сезон.

Урок 3: Контролирайте веригата на доставките

Докато дрехите на другите модни марки се произвеждат в Китай заради ниските разходи за труд там, повечето модели на Zara идват от Испания, Португалия и Мароко. Дизайните на Ортега се създават от материали, произвеждани в неговите заводи, и след това се шият в мрежа от местни магазини.

Тази скъсена верига за доставки позволява на компанията да реагира бързо на новите тенденции. По този начин магазините предлагат модели, които клиентите купуват, и в тях не остава нежелана стока.

Урок 4: Останете верни на корените си

Животът на Ортега прилича на приказка. Баща му работи в железницата, а майка му е домакиня. Ортега напуска училище на 14-годишна възраст, за да започне да изкарва пари. Той остава верен на скромния си произход и никога не е имал офис.

Седи зад бюро в централата на Inditex в родния си град Ла Коруня и разговаря с дизайнерите, експертите по тъканите и купувачите в завода. Макар и на 80 г., Ортега посещава завода почти всеки ден, никога не се уморява да работи и да слуша нови идеи.

Урок 5: Никога не спирайте да прилагате иновации

Най-лошото нещо, което човек може да направи, е да изпадне в самодоволство, каза Ортега пред група преподаватели по бизнес през 2007 г.

„Успехът никога не е гарантиран. Самодоволството е най-лошото нещо. Никога не си позволявам да бъда доволен от това, което съм направил, и винаги опитвам да внуша това усещане на хората около мен. Разраствай се или умри. Ако искате да прилагате иновации, не се фокусирайте върху резултатите“, съветва Ортега.