Danone и Nestlé Waters си партнират с калифорнийската компания Origin Materials, специализирана в растителната пластмаса, за създаването на бутилки от 100% възобновяеми растителни материали, съобщава френският вестник 20 Minutes.

Партньорството в научно-развойната дейност, наречено Alliance NaturAll Bottle, цели да ускори развитието на технологията, създадена от американската стартъп компания за производството на пластмасови бутилки от целулозни влакна (използван картон, дървени стърготини и т. н.).

Полиетилен терефталат е една от най-разпространените пластмаси, използвана главно за опаковка на храни, но преди всичко за бутилки. Над 20 милиона тона полиетилен терефталат се произвеждат всяка година в света, от които под 1% идват от петрохимичната индустрия, произвеждаща голямо количество парникови газове.

До момента Origin Materials, създадена през 2008 г. в Сакраменто, е успяла да създаде шаблони на бутилки от растителна пластмаса до 80%. Но благодарение на партньорството с двете европейски компании, които са гиганти в бутилирането на вода, целта на стартъп компанията е до 2020 г. бутилките да са от 75% растителна пластмаса, след това от най-малко 95% през 2022 г. и в крайна сметка да достигнат до 100%.

Амбицията на двата гиганта е „да създадат полиетилен терефталат, който замърсява значително по-малко околната среда, отколкото съществуващата в момента пластмаса от възобновяеми източници“, казва Клаус Хартвиг от отдела за научно-развойна дейност на Nestlé Waters.

Макар че обемът от бутилките от полиетилен терефталат на първо време ще бъде скромен – 5000 тона през 2018 г., важно е „да се пристъпи към действия“ и да се потвърди методът за производство, съобразен с очакванията на индустриалците, казва Фредерик Жуен от научно-развойния отдел на Danone.

“След това е отговорност на пазара на полиетилен терефталат да използва тази технология и да се ангажира с изграждането на заводи с голям производствен капацитет“. Nestlé Waters и Danone ще финансират отчасти продължаването на изследванията на Origin Materials и се ангажират да използват растителната пластмаса, която ще бъде произведена.

Те обаче няма да имат ексклузивни права върху продукта, тъй като целта е той да достигне и до други компании.