Идеята за Snapchat хрумва на Еван Шпигел през 2011 г., когато той я предлага във връзка с финалния си проект по продуктов дизайн в Станфорд. Тогава идеята за приложение, което да трие перманентно снимки и текстови съобщения, след като са били отворени от потребителя, е определена като „ужасна“ от неговите състуденти. Това признава самият Шпигел в интервю за Forbes от 2012 г.

Няколко години по-късно Snapchat е едно от най-популярните мобилни приложения, което се използва дневно от 150 млн. души, а стоящата зад него компания – вече под името Snap Inc – се оценява на 20 млрд. долара.

Само преди дни световните медии съобщиха, че от Snap са подали заявка за първично публично предлагане, което се очаква да стане факт през първото тримесечие на следващата година.

Но какво прави компанията толкова интересна за инвеститорите и по какъв начин генерира приходи, при положение че е безплатен продукт? На този въпрос се опитва да отговори електронното издание Investopedia в свой материал.

Към момента няма почти никаква информация за финансовите резултати на компанията, но се смята, че тази година Snap ще генерира приходи от порядъка на 300-350 млн. долара. Това ще бъде огромно подобрение спрямо две години, когато в интернет изтекоха данни, според които компанията е генерирала едва 3.1 млн. долара за първите 11 месеца от 2014 г. Този огромен скок се дължи на рекламата.

Snapchat е особено популярно приложение сред потребителите от възрастовата група 18-24 г., която е атрактивна за голям брой компании и брандове. Това практически гарантира, че платформата ще бъде изключително привлекателна за рекламодателите.

За да се възползва от това, Snapchat въведе някои иновативни методи за реклама, пасващи на някои от основните функционалности на приложението.

През юни миналата година Snapchat въведе специални филтри, украсяващи снимките и видео клиповете на потребителя, ако край него има търговски обект на рекламодател. По-късно през годината компанията въведе и спонсорски лещи – проектирани от брандове филтри, които са на разположение на потребителите.

Освен това Snapchat предлага на своите медийни партньори възможността да съставят мини списания, които да разпространяват чрез платформата. Компанията взима част от рекламните приходи, които се генерират от това съдържание.

Макар и иновативни, тези методи за монетизация не са изненадващи. Стандартна практика за безплатните услуги е да разчитат на реклама, за да генерират приходи и този подход се използва дори от гиганти като Facebook. Изглежда обаче, че Snapchat търси и други източници на приходи.

Така например по-рано този месец компанията пусна на пазара очила с видеокамера, които могат да се свързват по безжичен път към смартфон. Така очилата могат да снимат и изпращат снимки и кратки видеоклипове. Джаджата струва 130 долара и може да се закупи единствено от специални вендинг машини.

Някои анализатори не изключват възможността Snapchat да въведе възможност за покупки в приложението – подход, който работи добре за подобни мобилни продукти, като японското чат приложение Line. Този тип покупки са и неразделна част от бизнес модела на много мобилни игри, в това число и изключително успешни заглавия като Clash of Clans, Candy Crush Saga и Angry Birds 2.