Philip Morris International иска да откаже пушачите от вредния им навик. Звучи невероятно, нали, особено като имаме предвид, че става въпрос за компания, произвела 850 милиарда цигари миналата година.

Тютюненият гигант обаче инвестира сериозни усилия и средства, за да се подготви за бъдеще, в което пушенето на традиционни цигари ще бъде отживелица, разкрива материал на британския вестник Independent.

Всяка година тютюнопушенето отнема живота на повече от 6 млн. души по целия свят. Рисковете за здравето, причинявани от цигарите, водят до намаляване на търсенето в световен мащаб и до по-строги регулации върху тютюневите компании.

В тази обстановка водещите компании в бранша са в усилена надпревара по разработката на по-безопасни алтернативи. Но могат ли тези тютюневи мастодонти наистина да се откажат от цигарите?

„Не можем да спрем изведнъж,“ споделя пред Independent Андре Каланцопулос – изпълнителният директор на Philip Morris.

Разбира се, това не е изненадващо. Споменатите по-горе 850 млрд. цигари донесоха на компанията 74 млрд. долара нетни приходи през миналата година. За инвеститорите това означава висока възвръщаемост: заедно с дивидентите, акциите на компанията са върнали около 70% за последните пет години.

В развойния център на Philip Morris в Швейцария обаче кипи усилена дейност по разработката на следващото поколение от продукти на компанията – надеждата е, че тези продукти ще се продават, но няма да убиват. Стратегията на компанията в това отношение е четиристепенна и стартира с нещо, наречено iQOS.

Устройството iQOS работи в комбинация със специален вид малки цигари, които Philip Morris нарича HEETS. Можете да заредите такава цигара в iQOS и вграденият в устройството нагревател ще нагрее тютюна, но без да го изгаря. Това ще произведе топъл аерозол, съдържащ никотин.

IQOS придоби сериозна популярност в Япония и в отделни части на Европа и след като премина през процес на одобрение от здравните органи в САЩ, се очаква да дебютира в страната догодина. За да може да се рекламира като по-безопасен от традиционните алтернативи обаче, iQOS ще трябва да премине през втори етап одобрение.

Следващият продукт, на който ще разчита компанията, също е от типа „затопли, но не пали“ и се нарича TEEPS. Това решение отнова се базира на тютюна и прилича на традиционна цигара. При TEEPS обаче пушачът възпламенява въглеродния връх на „цигарата“, който затопля тютюна. Вкусът и никотиновият прием при употреба на iQOS и TEEPS се доближават до обикновените цигари.

Третото устройство, което разработва Philip Morris, се нарича STEEM. То представлява нещо като медицински инхалатор, който обаче смесва никотин и слаба органична киселина, за да произведе никотинови соли, които се поглъщат без изпарения. Последният продукт – MESH – е по-близък до вече познатите електронни цигари.

До момента от Philip Morris са инвестирали над 3 млрд. долара за разработката и налагането на продукти от следващо поколение.

Но компанията не е единствената, което се е насочила в тази посока, като голяма част от водещите тютюневи компании разработват продукти от този тип или подсилват продуктовата си гама чрез закупуване на готови решения. Пример за това е британският гигант British American Tobacco, който постигна сериозен успех през последните години, пускайки на пазара собствена серия електронни цигари.

В края на миналата седмица BAT отправи оферта за придобиването на пълния контрол върху щатската компания Reynolds American. Ако сделката се осъществи, BAT ще измести Philip Morris като най-голямата тютюнева компания в света.