Десетки китайски фирми и физически лица са подали най-малко 65 заявки до Пекин за запазването на търговска марка с името „Ivanka”. Компаниите, борещи се за името, се занимават с най-разнородни дейности – от вестникарски бизнес до търговия с алкохол, пише CNBC. Сред кандидатите има и фирма от Пекин, която осигурява услуги за отслабване, подала цели 10 заявления за запазването на марката „Ivanka”.

Както е известно, Ivanka е името на най-възрастната дъщеря на новоизбрания американски президент Доналд Тръмп, което обяснява бума около тази „марка“.

Друго заявление, борещо се за „Ivanka”, е подадено от Fujian Yingjie Commodity Company, само седмица след като Тръмп спечели изборите в САЩ. Компанията е производител на дамски превръзки.

Повечето от заявленията все още се обработват и не е ясно кои фирми ще получат зелена светлина за правата върху името.

Китайските закони и регулации позволяват местните компании да ползват чужди имена или превода им на китайски за целите на техния бизнес. Това поражда редица противоречия и противопоставяния.

Така например китайски производител на обувки използва от години името на американската баскетболна звезда Майкъл Джордан, но изписано на китайски. Едва през декември миналата година Висшият съд на Китай нареди производителят да спре да използва името на баскетболиста, с което постави точка на 4-годишен спор.

Миналата година китайският съд отсъди срещу американския гигант Apple в дело относно тяхната търговска марка iPhone, тъй като малък китайски производител на кожени портфейли и ръчни чанти използва името.

Самият президент на САЩ Доналд Тръмп се занимава с подобни проблеми в Китай от години. Тръмп кандидатства през 2006 година пред Пекин за запазване на търговска марка на името му за бъдещ строителен проект.

Заявлението му тогава бе отхвърлено, тъй като мъж на име Донг Уей е подал същото заявление две седмици преди Тръмп. След редица протести и обжалвания решението по казуса бе отлагано чак до миналия септември, като в крайна сметка съдът забрани на господин Донг Уей да използва името на Тръмп.

Междувременно популярността на Иванка Тръмп расте главоломно в Китай след нейното посещение в посолството на Китай във Вашингтон навръх Китайската нова година.

Понастоящем около 40 китайски компании използват нейното име изписано на китайски за целите на своя бизнес. Сред тях са компании, занимаващи се с козметика и мода.

Компанията Ivanka Trump Marks LCC собственост на едноименната дъщеря на Тръмп също кандидатства за запазване на търговската марка "Ivanka" за производството на облекла в Китай още през 2010 година. Чак през 2012 година китайските власти одобриха заявката. През миналата година компанията на Иванка е подала заявления за още 7 бизнеса, включващи търговия с бижута, чанти и други.

На фона на всичко това Върховният съд на Китай наскоро излезе с нова интерпретация по конкретен казус, свързан с търговски имена. Според него използването на имената на публични фигури е забранено, тъй като има риск да окаже "негативно въздействие".