Кои са страните с най-добра репутация и какво въобще означава това? Консултантската компания Reputation Institute (RI), базирана в Бостън и Копенхаген, публикува шестата си годишна класация на страните с най-добра репутация – инструмент, който компанията използва, за да консултира страните за това как да подобрят имиджа си по света.

Компанията също така консултира компании, които искат да знаят как страната, в която са регистрирани, влияе на тяхната репутация в чужбина, както и компании, които искат да правят бизнес в чужбина.

В класацията влизат 55-те държави с най-голям БВП в света. Първото място тази година е за Канада, която е била първенец в четири от шестте класации на Reputation Institute. През 2014 и 2010 г. страната е заемала второто място, пише Forbes.

Тази година Норвегия се се изкачва до второто място от шестата позиция през 2014 г., челната тройка се оформя от Швеция, която запазва мястото си от миналата година.

Вижте още: Само един български сред 230-те най-добри града за живеене

Скандинавските страни и Финалдия попадат в челната десетка на класацията през всичките шест години, като със същото могат да се похвалят Швейцария, Австралия и Холандия. САЩ пък пада в подреждането до 22-о място, след Тайланд и точно преди Полша.

За изготвянето на класацията от RI провеждат онлайн проучвания сред 48 000 потребители в страните от Г-8 в периода февруари-април 2015 г. За да допълни данните, компанията също така е интервюирала още 30 000 души от страните с най-големите икономики извън Г-8, в това число Китай, Индия и Бразилия.

За изготвянето на класацията от компанията задават три общи въпроса за цялостната репутация на страните: Имат ли участниците в проучването добро усещане за съответните страни, възхищават ли се или уважават страните, имат ли доверие на страните и смятат ли, че страните като цяло имат добра репутация?” Класацията се изготвя въз основа само на тези въпроси.

За да проучват по-подробно защо участниците отговарят по начина, по който са отговорили, от RI са питали за 17 различни характеристики, в това число физическа красота, дали страните предлагат привлекателни изживявания като добра храна, спорт и забавления и дали произвеждат стоки и услуги с високо качество.

Сред въпросите има и такъв за “високата прозрачност и ниското ниво на корупция.” Скандинавските страни окупират челото по този показател, като Норвегия е на първо място, Швеция е на второ, Финландия на трето, а Дания на пето. Канада заема четвъртата позиция, а Иран е на дъното на класацията, следвана от Пакистан, Русия и Нигерия.

Подобно на миналата година, САЩ се класира доста назад - чак на 23-о място.

Какво й е толкова страхотното на Канада? “Страната постоянно е възприемана като страхотно място за живеене и не бе засегната особено от рецесията,” казва Брад Хехт от RI. “Тя също така е считана за добро място за туризъм.”

В Квебек посетителите могат да се наслаждават на изживявания в европейси стил, а през зимата да карат ски из цялата страна. Торонто е домакин на Панамериканските игри този месец. Консервативното правителство на министър-председателя Стивън Харпър е считано за стабилно, а бизнес климатът в страната е добър.

Въпреки че САЩ не пада в класацията, а дори се изкачава с 9.6 пункта от първото й издание преди шест години, страната все още изостава, в сранвнение с по-голяма част от Европа, въпреки проблемите на Стария континент.

Хехт смята, че САЩ има проблеми с ролята си на единствената суперсила в света до така степен, че грешки като провалените военни мисии в Ирак и Афганистан и неспособността на САЩ да играе ефективна роля в Близкия изток, е навредило на депутацията на страната в световен мащаб.

“По света хората смятат, че САЩ гледа собствените си интереси и нищо друго,” казва Хехт. САЩ има добри резултати по показателя за силни марки и компании. Google, Walt Disney, Microsoft и Apple получават високи оценки.

САЩ също така се нарежда на трето място при най-технологично напредналите страни след Япония и Германия. По отношение на световната култура, въпреки щатските филми, музика и друга поп култура, САЩ се нарежда чак на девето място.

Потребителите предпочитат Италия, която заема първото място. Хехт казва, че хората харесват комбинацията в Италия между привлекателен начин на живот и качествени луксозни марки като Prada, Dolce & Gabbana и Ferrari. Франция е на второ място в културната класация.

Една от сферите, където САЩ се класира много назад, е безопасността. Масовото носене на оръжие и насилието в страната я изтласкват чак до 26-о място. Масовото пращане на хора в затвора е друг недостатък.

САЩ допринася с 5% от населението на света и с 25% от затворниците по света. Общо 2.2 млн. души в САЩ са в затвора, според Sentencing Project. “Нагласите на хората са, че положението става по-зле, а не по-добре,” казва Хехт.

Вижте още: 10 неща в Канада, които шокират чужденците

Общо взето, репутацията на една страна е много важна, казва Хехт, защото всички държави се борят за подкрепа от страна на различни групи като туристи, които искат да похарчат парите си, частни компании, решаващи къде да инвестират, потребители, които купуват чуждестранни продукти и правителства, които искат да отпуснат помощ и да инвестират средства.

Ето и кои са 10-те странни с най-добра репутация, според класацията на RI:

10. Белгия (72.3 точки)
9. Холандия (73.7 точки)
8. Дания (74.5 точки)
7. Нова Зеландия (75 точки)
6. Финандия (75.1 точки)
5. Австралия (76.3 точки)
4. Швейцария (76.4 точки)
3. Швеция (76.6 точки)
2. Норвегия (77.1 точки)
1. Канада (78.1 точки)