Върху доходите от обезщетения, изплащани въз основа на Кодекса на труда и други специални закони, ще се дължат осигурителни вноски. Тези промени бяха одобрени днес на заседанието на Министерски съвет, съобщават от пресцентъра на кабинета.

Разпоредбата е приета вследствие на влезлите в сила от 1 януари изменения в Кодекса за социално осигуряване.

Новите разпоредби в Наредбата за паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване са свързани с това, че от 1 юни 2017 г. се разширява кръгът на хората с право на отпуск и обезщетение за бременност, раждане, отглеждане на дете при смърт или тежко заболяване на майката (осиновителката) или при неизползване на отпуска при бременност и раждане.

Осигурените лица, които не могат да получат обезщетения за болест и майчинство, тъй като осигурителят е преустановил дейността си, ще могат да представят документите, необходими за изплащане на обезщетенията, на хартиен носител лично или чрез упълномощени от тях лица в съответните териториални поделения на НОИ.

Върху средствата за социални разходи ще се дължат осигурителни вноски за всички фондове на държавното обществено осигуряване, а не само за фонд „Пенсии“. Това се регламентира в Наредбата за реда за избор на осигуряване, внасяне и разпределяне на задължителните осигурителни вноски.

С промени в Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица се прецизира редът за осигуряване на самоосигуряващите се пенсионери, пише в съобщението.

С друга промяна – в Наредбата за реда и начина за информиране на работниците и служителите и за отпускане и изплащане на гарантираните вземания при несъстоятелност на работодателя, отпада задължението на НОИ да превежда социално- и здравноосигурителни вноски при изплащане на гарантирани вземания при несъстоятелност на работодателя.

Разпоредбата е резултат от влезли в сила промени в Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя, добавят от пресцентъра на кабинета.