Броени часове ни делят от провеждането на дългоочакваното първично публично предлагане на Snap – технологичната компания, стояща зад популярното мобилно приложение Snapchat. IPO-то ще стане факт днес, а компанията ще направи своя дебют на Нюйоркската фондова борса под символа SNAP.

Вчера стана ясно, че началната цена на книжата на Snap е определена на 17 долара за брой, което е над ценовия диапазон от 14-16 долара, който бе съобщен от компанията миналия месец. Според материал на Reuters по-високата цена се дължи на големия интерес към IPO-то, като броят на желаещите да участват дори е позволявал на Snap да определи цена от 19 долара за акция.

Компанията обаче е искала да се фокусира върху взаимните фондове като дългосрочни инвеститори, а не върху хедж фондовете, които биха търсили бърза продажба, пише новинарската агенция, като се позовава на неназован източник.

Но дори и при цена от 17 долара за брой, пазарната стойност на Snap ще бъде 24 млрд. долара, а компанията ще набере 3.4 млрд. долара от продажбата на 200 млн. акции. Това е най-голямото IPO на щатска технологична компания, след първичното публично предлагане на Facebook през 2012 г. С пазарна стойност от 24 млрд. долара Snap ще бъде два пъти по-скъпа от конкурентната социална мрежа Twitter.

Наближаващото IPO ще бъде първият реален тест за инвеститорския апетит към платформата, която стана изкючително популярна сред по-младите потребители, особено в САЩ. Както припомня Reuters, въпреки че през миналата година приходите на компанията скочиха близо 7 пъти, тя отбеляза и с 38% по-голяма загуба, в сравнение с 2015 г.

Snap чувства сериозна конкуренция от услуги, като Facebook и Instagram, а започва да изпитва и забавяне на темпото, с което привлича нови потребители. Подобно забавяне бе причината за сериозния спад в цената на акциите на Twitter през последните две години.

Голямо предимство за Snap е, че IPO-то идва в много подходящ момент. Технологичите дебюти на щатските фондови пазари бяха голяма рядкост през 2016 г., като това беше най-лошата година за публични предлагания от този тип от 2008 г. насам. При това положение е разбираемо, че в инвеститорските среди съществува глад за добри възможности в технологичния сектор.

IPO-то на Snap може да окуражи и други технологични стартъпи със стойност от над 1 млрд. долара да проведат собствени дебюти.

Инвеститорите се тълпяха около книжата на Snap, въпреки че те няма да осигуряват права за гласуване, което е още едно доказателство за интереса към компанията. Контролът върху нея ще остане в нейните съоснователи – Еван Спигел и Боби Мърфи, които ще притежават по 17% от капитала, а всяка от техните акции ще носи 10 гласа. При дебюта днес Спигел и Мърфи ще продадат по 16 млн. акции, което ще им донесе по 272 млн. долара.

Макар и да е в много по-ранен етап на своето развитие, в сравнение с Facebook и Twitter преди години, когато двете компании провеждаха собствените си дебюти на борсата, Snap ще дебютира с много по-висока пазарна стойност от конкурентните платформи. Цената от 17 долара предполага пазарна стойност от близо 60 пъти приходите на компанията за миналата година. През 2012 г. Facebook дебютира при стойност от 27 пъти по своите приходи.

Snap се опитва да оправдае тази висока стойност с отдадеността на своите потребители към услугатяа, както и с потенциала за ръст на приходите, който съществува заради засилващата се тенденция младежите да комуникират по-скоро чрез видео, отколкото чрез текст.