Между януари и март 2015 г. услугата за споделено пътуване Uber публикува обяви в Craigslist с надеждата да привлече нови шофьори, като им предложи атрактивно почасово заплащане.

В Бостън, например, компанията информира потенциалните водачи, че могат да печелят по 25 долара на час, пише ВВС. В действителност, под 10% от шофьорите в града са успели да постигнат тази сума, показва съдебно дело, заведено пред Американската федерална комисия по търговия (FTC).

В отделно съобщение, разпространено до медиите и публикувано на сайта на компанията, Uber отбелязва, че „потенциалният доход, който шофьор на UberX може да заработи за една година, е над 90 000 долара в Ню Йорк и над 74 000 долара в Сан Франциско“.

Комисията информира, че средният доход в тези градове за водачи, работещи по 40 часа седмично, е бил значително по-малък (съответно 29 000 и 21 000 долара). Комисията проверила 18 града в САЩ, в които Uber рисувала доста по-доходоносна картина от реалността.

В Балтимор под 20 на сто от водачите печелили 16 долара на час. В Чикаго под 20% получавали 21 долара, а в Минеаполис – под 10% заработвали 18 долара.

Разходи, риск и бреме

В четвъртък Uber се съгласи да плати 20 млн. долара на тези шофьори, за да прекратят съдебното дело. Как точно ще се случи това - все още не е ясно, но FTC е наредила на компанията да работи за намирането на изход.

Uber изтъкна, че уреждането на спора не означава признаване на вина и оспорва начина, по който комисията е изчислила данните. Компанията съобщи, че е променила начина, по който рекламира потенциалните печалби на новите шофьори, но не разкри подробности.

Шофьорите обаче се оплакват, че подобенията не разширяват покриването на разходите да управление и поддържане на автомобил. „Реалността да си шофьор на автомобил за споделено пътуване е съвсем различна от розовата картина, която приложенията рисуват, и е окуражително, че FTC ги кара да компенсират водачите“, казва Джим Кониглиаро от Гилдията на независимите шофьори.

„Компании, като Uber, прехвърлят разходи, риск и бреме на шофьорите и данъкоплатците и не успяват да осигурят основни плащания, които много американци смятат за даденост, като здравната застраховка и болничните. На всичкото отгоре шофьорите трябва да плащат разходите по автомобила си, бензина, ремонта, поддръжката, застраховката и т. н.“, допълва Кониглиаро.

FTC критикува Uber и заради финансовите опции, които дава на шофьорите, заинтересовани да наемат кола чрез компанията. Регулаторът информира, че водачите плащат средно 200 долара седмично, което е повече от обявеното първоначално. Парите за наема се изтеглят автоматично от приходите на водача.

Снимки: Instagram