Ако виното през 2017 г. може да се опише с две думи, те са експериментиране и изследване. Неутолимата жажда за нови вина ще стане причина напитки, произведени от непознати сортове грозде, като вердехо, в неизвестни области на Португалия, Южна Афика и Аризона, да си пробият път догодина.

Дните, когато почитателите на виното се придържаха към познати марки, лесни за произнасяне сортове вино и стандартни бутилки, отминаха отдавна.

Въпреки конкуренцията на крафт бирите, които са постигнали растеж с 14.1%, по данни на Beverage Information group, на сайдера (растеж с 10%) и уискито, виното ще запази силните си позиции през 2017 г.

Bloomberg публикува шест промени във винарската индустрия, които ще се случат догодина.

Шумящите вина разширяват територията си

Шумящите вина са изключително популярни в САЩ, Великобритания и дори Китай, отчасти благодарение на просеко, но и защото тези напитки се превръщат в обичайни за празненства. Продажбите на шампанско в САЩ например са нараснали с 10% за 52-те седмици до 10 септември.

Области в Италия започнаха да променят кода на шампанското с нови вариации на класическата рецепта. Очакванията са през 2017 г. две категории шумящи вина да постигнат голям растеж. Испанското вино Cava, произведено със същите методи като шампанското, става все по-популярно.

Другата напитка, която вероятно ще привлече вниманието на ценителите, е сухото ламбруско вино от Италия. То е освежаващ елексир в края на стресиращ работен ден и белите и червени версии вече се появяват във винената листа на ресторантите.

Долината на Лоара - горещият регион догодина

Бургундското вино все още е модерно, но става все по-скъпо, така че долината на Лоара е следващият регион с прохладен климат, който ще привлече вниманието. Износът за САЩ нарасна с 10% миналата година и със сигурност ще продължи да расте.

Регионът предлага прекрасни вина на разумни цени - елегантни и отличителни червени вина сорт каберне фран и стилни, сложни, сухи и сладки бели вина сорт шенин блан и сувиньон блан. Може би познавате Шинон, но не толкова известни области от долината на Лоара, като Турен, Анжу, Сомур и Вувре, също са на път да се прочуят.

Интересът към вината от прохладните северни области във Франция е по-голям от всякога. Първият панаир, посветен специално на тях, ще се проведе в Париж през февруари, но заради лошото време през 2016 г. ще има по-малко бургундско вино и бужоле и те ще бъдат по-скъпи от всякога. В Лоара обаче реколтата беше добра.

Бум на светлочервени вина

Няколко тенденции ще помогнат за повишаването на продажбите на светлочервени вина. Първо, те ще се възползват от манията по розето, защото могат да бъдат сервирани леко охладени и предлагат на почитателите на розовото вино възможност да разширят пивния си хоризонт.

Всички светли плодови червени вина, като бужоле и някои видове пино ноар, са по-вкусни охладени, защото това подсилва плодовия им аромат.

Светлочервените вина са част от нарастващата тенденция за предпочитание на вина от области с прохладен климат, като долината на Лоара. Те са идеални за ежедневна консумация през цялата година, защото не изискват узряване, вървят добре с храна и ще ви зашеметят с взрив от аромати.

Догодина потърсете във винената листа на ресторантите енергично фрапато от Сицилия, острия вкус на скиава и лагрейн от северната италианска област Алто Адидже, пино ноар от Елзас и цвайгелт от Австрия.

Хубаво вино ще се пие и от...кенче

Популярността на крафт бирите окуражи винарните да възприемат по-небрежен подход към виното. Така че подгответе се за по-необичайни опаковки. Феноменът вино в кенче се появи през 2016 г. Продажбите му се увеличиха със 125.2% за 52 седмици до 18 юни, показват данни на Nielsen.

Въпреки че шумящи вина в кенчета се продават от години, сега винарни, като Union Wine Company от Орегон, слагат същото вино пино ноар, продавано някога в бутилки, в кенчета за удобство на клиентите. Те са лесни за охлаждане и не се нуждаете от каша и тирбушон. Освен това опаковката е по-екологична.

И други видове бутилки ще си пробият път догодина. Лондонският предприемач Джо Ревел от стартъп компанията Garçon Wines създаде пластмасова бутилка в стила на вината от Бордо. Тя е във формата на манерка, за да може да се промуши през английска пощенска кутия за лесна доставка до клиентите.

В Калифорния редица водещи винарни въвеждат нова къса, тумбеста бутилка, наречена „корта“, вдъхновена от старите кухи стъклени изделия. Тенденцията не се ограничава само до ежедневните вина. Шампанското Armand de Brignac на Джей Зи въведе луксозна мини-бутилка - 1000 187-милилитрови бутилки „джобен размер“ на цена от 150 долара всяка.

Ако Дядо Коледа не е пъхнал такава бутилка в чорапчето ви тази година, не се притеснявайте. За празниците догодина ще има още луксозно шампанско в този формат.

Край на снобските винени листи

Винените листи в ресторантите значително се подобриха в последните десет години. Отминаха времената на томчетата с кожена подвързия и нечетлив готически шрифт. Листите вече са по-къси, включат не повече от 100 имена.

През 2017 г. още повече ресторанти ще заложат на антиснобската тенденция и ще предлагат винената си листа в луксозен, забавен формат като June’s All Day в Остин, щата Тексас.

Още вино от чешмата

Това е тенденция, която ще продължи - винените чешми, въпреки че някои регулатори са против съществуването им.
През октомври винарна Dora Sarchese в Ортона, област Абруцо в Италия, създаде винена чешма, от която тече безплатно червено вино.

Идеята й беше да предложи освежаваща напитка на поклонниците, поели по известния Път към Сантяго, между Рим и катедралата на Ортона. Хората влизат в голямо помещение и пълнят чашите си от струята над каменна основа.

В Испания Bodegas Irache в Навара поддържа чешма на стена по Пътя към Сантяго, която е посещавана от хиляди хора, търсещи безплатна чаша вино. Чешмата в Ортона обаче привлече вниманието на света, защото е първата, която работи денонощно.

Снимки: Pixabay.com