Индийският премиер Нарендра Моди не успя в кампанията си да създаде повече работни места в промишлеността. Сега обаче той има примамлив стимул за технологичните компании да строят заводи в страната му – тя е най-бързо нарастващият пазар на смартфони в света, пише Bloomberg.

В момента Индия допринася само за около 6% от стойността на телефоните, продавани в страната чрез местни производители или заводи за сглобяване, но този принос може да нарасне до повече от 30 на сто в идните пет години, показва съвместно изследване на компанията Counterpoint Research и Индийския институт за мениджмънт в Бангалор.

Правителството трябва да използва нарастващото вътрешно търсене, за да привлича производители, които да създават компоненти с по-висока стойност, като батерии, камери и полупроводници, показва изследването.

Тази година Индия изпревари САЩ и се превърна във втория най-голям пазар на смартфони по потребители и според прогнозите трябва да генерира един милиард продажби на смартфони в идните пет години. Но добавената стойност, създадена от местната промишленост, е нищожна, в сравнение с други държави като Китай и Южна Корея, където съответно 70 и 50% от работата се извършва от местни производители, показва изследването.

Моди, който превърна програмата „Произвеждайте в Индия“ в основна част от икономическата си политика, иска повече от тези работни места, ако страната му е толкова доходоносен пазар.

„Потенциално Индия може да се превърне в световен лидер в производствената екосистема на мобилните телефони и това трябва да се случва поетапно“, казва Аруна Сундарараджан, секретар в индийското министерство на електрониката и информационните технологии. Тя допълва, че правителството изпраща близо 100 инженери в Тайван, за да учат за дизайна на продуктите и нуждите на клиентите.

Apple, Samsung и Xiaomi увеличават усилията си в Индия на фона на забавянето на растежа в САЩ, Китай и на други пазари. Генералният директор на Apple Том Кук посети за първи път Индия през май, а компанията му лобира за правото да създаде собствена верига магазини за продажби на дребно.

Според сегашните правила компании, като Apple, трябва да осигуряват 30% от компонентите си в Индия, ако искат да управляват собствени магазини за продажби на дребно.

Продадените в Индия смартфони в идните пет години ще изискват компоненти на стойност над 80 млрд. долара спрямо сегашните 11 млрд. долара. Ако страната може да се изкачи по стойностната верига от обикновено сглобяване до по-сложно производство, тя може да повиши вътрешния принос на 32 на сто до 2020 г., смятат изследователи.

Индия стимулира местното производство на компоненти и като увеличава вносните мита върху компоненти и устройства. Apple все още обмисля изискванията за продажби на дребно в Индия и до момента не се е ангажирала с местно производство. Но Foxconn Technology Group, неин основен партньор в производството, проучва заводи в Индия за Apple, съобщават местни медии.

Страната постигна напредък в привличането на повече заводи за сглобяване. Преди старта на „Произвеждайте в Индия“ тя имаше само два завода за сглобяване на телефони, а сега броят им нарасна на близо 50. 80 на сто от тях са местни компании, а 10% са китайски и тайвански заводи. Те сглобяват телефони за водещи световни марки, сред които Samsung и Huawei.

По данни на Counterpoint над 180 млн. мобилни телефона ще бъдат сглобени в Индия през 2016 г., или 67 на сто от общо продадените 267 милиона устройства. Това е повишение с 14 на сто спрямо 2014 г.

Малко е вероятно Индия да конкурира Китай като износител на телефони в скоро време, защото местният пазар расте твърде бързо. „Вътрешното търсене в Индия трябва да е достатъчно за консумирането на продуктите, произведени тук. Засега Индия няма да бъде заплаха“, казва Антеа Лаи, анализатор в Bloomberg Intelligence.