Ако сте почитател на научната фантастика от половин век насам, вероятно имате представа как ще изглежда градът на бъдещето.

Блестящи небостъргачи и лични космически совалки, които летят над подредена мрежа от сивкави пневматични тръби. Днес има разнообразни технологии, които ще променят начина, по който се придвижваме в градските зони, независимо дали ние самите шофираме или не.

ВВС представя шест от тях.

1. Коли, които си говорят

Не говорим за Kitt - системата за изкуствен интелект на сериала „Нощен ездач“, нито за приложението Siri, с което разполагат автомобилите Subaru. Става дума за системата за комуникация между колите, известна като V2V.

Американското министерство на транспорта предложи неотдавна правила за стандартизиране на начина, по който автомобилите си общуват, за да информират за местоположението, дестинацията и скоростта си, предупреждавайки водачите (а в по-дългосрочен план и автономните коли) за потенциалните опасности.

В града, където по-често се случват катастрофи на кръстовища, самите автомобили ще решават дали имате достатъчно време, за да преминете на светофара и кой има приоритет на кръстовище. Така че можете да влезете в Snapchat или друга социална мрежа без разсейващите звуци от клаксони.

2. Коли, които говорят на светофарите

Другата половина от технологиите за споделяне на информация е системата V2I, която позволява комуникация между автомобила и инфраструктурата. Камионите на пожарникарите вече използват редица технологии, за да променят червената и зелената светлина на светофарите по маршрута си, но V2I ще чете данните от автомобилите, за да повиши ефективността на трафика в градовете.

Интелигентната инфраструктура може да удължи времето на зелената светлина, ако трафикът започва да се забавя, да променя ограниченията на скоростта или да регулира пътищата за достигане до определена дестинация, за да сложи край на задръстванията.

Тя може също да пренасочва движението в случаи на катастрофи и бавен трафик. Когато дойдат автономните автомобили, те не само ще четат и обработват информация, а целият град ще стане интелигентна машина.

3. Изключване заради горивото

Дизеловите двигатели са с висок въртящ момент, трайни и с ефективна употреба на гориво, но скоро ще видим ново развитие. Париж, Мексико, Мадрид и Атина имат план да забранят дизеловите автомобили от 2025 г., за да ограничат замърсяването на въздуха. Примерът им вероятно ще бъде последван и от други градове по света.

Двата най-големи града в Норвегия – Осло и Берген, планират да създадат зона с нулеви вредни емисии до същата дата, като забрани дизеловите двигатели в определени части от градовете.

Така че, макар пак да ви се налага да чакате в задръстване по пътя си към центъра, със сигурност колите ще бъдат по-малки, по-чисти и тихи.

4. Зареждане според марката

Ако всички хора, които се движат в града, карат електрически автомобил, можем да очакваме, че на мястото на паркометрите ще се появят кули с пипала за зареждане на колите Tesla. В действителност, с малко повече планиране на инфраструктурата ще можем да презареждаме, докато чакаме на червен светофар или просто като почакаме в автомобила на място за паркиране.

Идеята за презареждане от разстояние може да изглежда невероятна, но преди десет години учените успяха за първи път да пренесат енергия до отсечка на близо два метра с близо 100% ефективност.

Това се нарича електродинамична индукция и ще може да използва активирани бобини на пътя за създаването на вибрация в две приемни бобини в автомобила, които след това ще превръщат вибрацията в електричество за зареждане на батериите.

В цял свят вече има транспортни системи, използващи автобуси, които се зареждат безжично, докато чакат на спирките. Технологията трябва да е лесна за изграждане във всяко кътче на нов гараж за паркиране и да се инсталира на асфалта на отсечките.

За да разберем колко точно ще плаща всеки водач за тази енергия, ще трябва да почакаме някоя стартъп компания да разработи приложение.

5. Нови разходи за управление

Бъдещето е тук и е основано на системи за плащане. Т. нар. „тарифи за задръстване“ означават, че ще плащаме повече за използването на улици от града, които всички останали искат да използват. Така законът за търсенето и предлагането ще се добави към другите правила по пътищата.

Тарифата е въведена в Сингапур от 1975 г., но градове, като Лондон и Рига, също използват плана, за да намалят трафика. И тъй като скоро ще имаме комуникация между интелигентни автомобили и интелигентна инфраструктура, можем да очакваме, че част от тази инфраструктура ще бъде мястото за плащане.

Освен че ще плащат данък върху бензина, водачите ще имат разходи и за изминато разстояние с по-високи такси за някои зони в определени часове. По-големите автомобили, като лимузини и джипове, може да плащат повече за влизане в централната част на града, както се случва днес с ТИР-овете.

6. Шофираш до града, но не и вътре

Икономиките на големите градове зависят от Park-n-Ride, използваните инсталации от активното население за паркиране на автомобилите до спирки на градския транспорт. Но макар те да са идеални за работещите хора, не са толкова съвършени за кратки пътувания или извън пиковите часове, когато влаковете са по-редки.

Поради това някои градове преосмислят идеята и превръщат инсталациите в обикновена спирка в транспортен център за свързване с много повече места. Един истински интелигентен град ще позволява да шофирате до определено централно място, откъдето ще вземате микробус, споделян с други хора (който е на повикване или може да бъде поръчан чрез приложение), за да стигнете до спирка на тролейбус или до велостанция за споделена употреба.

Снимки: Pixabay.com