Volkswagen работи по нова горивна клетка, която е много по-евтина от сегашните, и обещава да трасира пътя към създаването на водородни автомобили, които могат да изминават 2000 километра с един резервоар.

Автомобилният производител вече е подал заявка за регистрация на патент, като тази новина бележи обрат в неговата позиция по отношение на водорода. Подобно на Илон Мъск, който го прави всеки път, когато има възможност, главният изпълнителен директор на германския производител Херберт Дийс също отрече потенциала на водорода като източник на енергия за електромобили в туит, публикуван през май 2022 г.

Тогава той беше категоричен: "Доказано е, че водородният автомобил не е решение на проблема с климата. Електрификацията взима превес в сферата на транспорта. Фалшивите дебати са загуба на време. Моля, вслушайте се в науката."

Заявката за патент за тази нова горивна клетка, разработвана съвместно с германската компания Kraftwerk Tubes, показва, че въпреки тези коментари Volkswagen не изпуска напълно от очи технологията.

Как работи новата горивна клетка

Огромните батерии на електрическите автомобили са акумулатори на електричество, което се освобождава в зависимост от нуждите на системата. За разлика от тях водородните горивни клетки са способни да генерират собствено електричество.

За целта е необходим резервоар с високо налягане, в който водородът се съхранява под формата на газ - ако е течен, ще е необходимо да се съхранява при много ниски температури, и горивна клетка, която превръща водорода в електричество. Горивните клетки също имат анод и катод като батериите. Водородът навлиза през анода и преминава през електролитна мембрана, която е отговорна за разделянето на водорода (H2) на протон (H+) и електрон (e-). След това електролитът ги кара да поемат по различни пътища към катода.

Електроните преминават през външна верига, създавайки поток от електричество - което кара двигателя на автомобила да работи, докато протоните преминават през електролита към катода. Там те се съединяват с кислорода, който влиза директно в катода, и с електрона, като се получава вода и топлина.

Rolls-Royce тества първия реактивен двигател с водородно горивоНа този етап целта на компанията е да докаже, че технологията работи, но в бъдеще тя обещава революция в индустрията

Саша Кюн, главен изпълнителен директор на Kraftwerk, обяснява пред Business Insider, че основната разлика на технологията на VW спрямо водородните клетки на Hyundai и Toyota е, че германският производител използва „керамична мембрана вместо обичайната пластмасова“, което не е малко.

"Голямото предимство на нашето решение е, че може да се произвежда много по-евтино от полимерните горивни клетки и не изисква никакъв вид платина, която да оскъпява крайната цена на продукта. Тази технология наподобява твърдотелните батерии - и двете имат почти еднакви електролити и сходна структура на материала. Разликата е, че докато твърдотелните батерии използват компактен материал за съхранение на енергия, при горивните клетки тази роля се поема от водорода под формата на газ“, обяснява Кюн.

По-ниски разходи за енергия, по-голяма автономност

Освен това новата керамична мембрана, казва Кюн, не се нуждае от овлажняване, така че не замръзва през зимата, не изсъхва през лятото и не привлича плесени. Мениджърът посочва и друго предимство, което ще спести разходи при производството на автомобили - горивната клетка генерира топлина, която може да се използва както за подгряване на самия автомобил, така и за климатизация, което също би означавало по-големи икономии на енергия.

Въпреки че този патент е поискан съвместно с Volkswagen, от Kraftwerk посочват, че не работят изключително за този бранд:

"Независимо от производителя, нашата цел е до 2026 г. технологията ни да бъде внедрена в сериен автомобил. Става дума за серии от около 10 000 автомобила, разпределени между няколко производителя", казва главният изпълнителен директор на Kraftwerk и добавя: „Литият определено не е път напред“.