Airbus започва производството на безпилотни самолети, захравани със слънчеви панели, във Великобритания, съобщава BBC. Летателният апарат Zephyr може да стои във въздуха с месеци и то на голяма височина, което му позволява да избягва въздушния трафик и неблагоприятните атмосферни условия.

Тестовете на Zephyr продължиха няколко години, а сега ще стартира и серийното му производство във Фарнбъро. Новият завод на Airbus беше отворен символично по време на авиошоуто в града, което се провежда тази седмица.

Британското министерство на отбраната вече изрази намерението си да инвестира в покупката на няколко безпилотни самолета от този тип, но компанията се надява те да намерят приложение и в частния бизнес. Във Фарнбъро ще се произвеждат по 30 самолета на година.

През деня Zephyr се задвижва от слънчевите си батерии, а част от енергията се съхранява в акумулатори, които захранват летателния апарат през нощта. Към момента машината на Airbus държи рекорда за най-дълъг полет без презареждане - 336 часа, 22 минути и 8 секунди, което прави точно две седмици. В момента новият модел Zephyr S се намира в небето над Аризона, като целта е да подобри постижението на своя предшественик и да остане във въздуха цели 30 дни.

Догодина се очаква да приключат тестовете на най-новото поколение слънчеви батерии, разработени от Airbus, които ще позволят на безпилотния самолет да извършва 120-дневни полети.

Zephyr може да бъде оборудван с различни типове сензори, които да бъдат използвани в разнообразни ситуации. Предимството на самолета е, че може да остане продължително време в един и същи регион на височина до 21 километра, за разлика от традиционните сателити, които се движат в орбита около земята. Безпилотният апарат може да се окаже полезен в наблюдението на корабния трафик или локализирането на големи горски пожари.

Слънчевият самолет обаче не може да пренася големи товари - багажното му отделение е ограничено до 5 килограма. Машината тежи общо 75 килограма, като по-голямата част от тях се заема от панелите и батериите.

Плановете за бъдещото развитие на модела включват вариант с двойна опашка, където ще могат да се складират и по-големи товари.

Идеята за разработка на подобни автономни летателни апарати не е нова. Наскоро Facebook обяви, че прекратява работата по своя проект Aquila. Той имаше за цел да създаде автономни дронове, които да доставят безжичен интернет в трудно достъпни региони. Компанията обаче заяви, че ще работи в сътрудничество с Airbus за осъществяването на тази идея.