Щатските потребители са похарчили с 40% повече за покупка на мобилни телефони през изминалото тримесечие, в резултат на силните продажби на новия iPhone на компанията Apple Inc., както и на силните такива на новия модел BlackBerry на Research In Motion, излязъл на пазара.

Американците, които традиционно трудно са харчели по 50 долара за телефон, напоследък дават по 300-400 долара за закупуването на топ-модели.

Очаква се този тренд да продължи и през предстоящите коледни и новогодишни празници. Потребителите в САЩ са похарчили 3.2 млрд. долара за телефони, или средно по 83 долара на човек, на фона на похарчените 2.2 млрд. долара през сравнимото тримесечие на миналата година.

Продажбите на скъпите мобилни телефони, като този на iPhone, близо са се утроили през изминалото тримесечие, като са възлезли на 11% от общите продажби.

Акциите на компании като Research In Motion и Apple са поскъпнали близо два пъти от началото на годината, до голяма степен в резултат на силните продажби на смартфони.

Северна Америка се очаква да е единственият континент през тази година, където средната цена на продаваните телефони ще отбележи повишение.

През изминалата година цената на продаваните в Япония телефони е била със 74% повече, в сравнение със средната в най-голямата световна икономика. В Европа цените също са били по-високи, като са превишавали тези в САЩ с 10%.

Така например iPhone се продаваше на цена от 599 долара, когато дебютира през юни, докато към момента цената му възлиза на 399 долара, а от него са продадени 1.4 млн. броя само за първите три месеца.

Тенденция на понижение на цените се наблюдава и при останалите топ-модели на водещите производители на мобилни телефони. Така например топ-моделът на Motorola Inc. - Razr, който при представянето си през 2004 година се продаваше за 500 долара, към момента може да бъде получен безплатно при сключване на договор с някои мобилни оператори.