Медта, никелът и оловото, които са най-добре представящите се метали на световните стокови борси за изминалите четири месеца, се очаква да регистрират загуби до края на годината, сочи изследване на Bloomberg.

Причина за тези очаквания на анализатори от инвестиционни банки като Goldman Sachs Group Inc., JPMorgan Chase & Co. и Societe Generale Copper са нарастващите запаси на металите, изпреварващи по темп това на търсенето им в световен аспект.

Някои анализатори определят поскъпването на тези метали като истински "балон", подобен на "интернет балона" от 2000-та година.

До голяма степен негативната тенденция се предопределя и от предприеманите административни действия от страна на най-бързоразвиващата се основна световна икономика - китайската - за ограничаване темпа на нарастване на инвестициите в страната, в усилията на правителството да "охлади" икономиката на Китай.

За първото тримесечие китайската икономика регистрира ръст от значителните 11.1% на годишна база, по данни на статистиката й.

Потреблението на металите отслабва и в резултат на значителното забавяне на ръста на щатската икономика през изминалото първо за компанията фискално тримесечие.

Анализатори прогнозират спад в цената на медта с 30% до края на годината, до средно 5 650 долара за тон, на фона на нивото й на търговия от 8 000 долара за тон към момента.

Цената на никела се очаква да отбележи дори по-голямо понижение от 50% през четвъртото тримесечие на годината, на фона на настоящите й нива на търговия.

Спадът в цените на металите се очаква да окаже негативен ефект върху икономиките на големите страни - производителки на металите - като Австралия, Канада и Чили и да доведе до намаляване на печалбите на компании като BHP Billiton Ltd., OAO GMK Norilsk Nickel и др.

От началото на годината цената на никела се е повишила с 67%, тази на медта с 30% и на оловото с 41%, въпреки прогнозите на анализаторите за спад в цените им.

Световното производство на мед е било в размер на 50 000 тона през първото тримесечие и е превишило потреблението му, като е нараснало с 8% за периода, или близо два пъти повече от ръста на търсенето му.