Няма значение накъде се взираш, признаците на рецесия започнаха да се размножават, което ще направи трудна задачата да се посочат основателни причини за продължение на експанзията, анализира д-р Ървин Келнер на сайта на Nasdaq.

Основанието за това е самата зрялост на експанзията като цяло. Ноември се навърши шестият рожден ден на сегашния възход. Според стандартите за бизнес цикличността ще се види, че този процес е с 20 месеца по-стар от средната продължителност на експанзията в следвоенен период.

Впрочем, само четири от предишните 32 бизнес цикъла, проследени от Националното Бюро за Икономически изследвания, са продължили по-дълго от последния, като два от тях са се случили по време на война.

Встрани от историята, налице са няколко основания, за да подходим с по-голямо внимание към икономическия преглед днес. Начело е състоянието на консуматора, опората на американската икономика.

Животът стана по-скъп. Повечето от домакинствата са жертва на омагьосания кръг на покачващите се цени на храната и енергията и поскъпващо здравеопазване.

Консуматорските покупателни способности се провалиха в опита си да вървят в крак с покачващите се цени на нещата от първа необходимост – и тук се визира последната година, когато нивото на новооткритите работни места бе стабилно, а безработицата слезе до 4.4%.

Все пак, през този октомври, има по-малко заети хора (според проучване на състоянието на домакинствата), като единствено ръстът на напуснали ордата на работната сила поддържа нивото на безработицата на 4.7%.

За да утежним положението допълнително ще трябва да прибавим и обезценяването на двата основни актива на населението – жилищата и инвестициите. Много от домакинствата разполагат с малко спестени средства или изобщо не притежават такива, за да могат да разчитат на тях, поизхарчили са повече от това, което са спечелили поне за последните две години.

Да разчитат на заеми, забравете! Кредитната криза принуди банките да бъдат изключително предпазливи в отпускането на средства и не само на консуматорите, но и на бизнеса като цяло.

Кризата в сектора бавно, но сигурно ще ограничи средствата към онези, които са свикнали да ги заемат ежедневно.

Ако хората и бизнесът не могат да получат от необходимите им пари, е логично да последва свиване на разноските. При това положение се наблюдава зависимост, близка до анекдот, която подсказва, че хората започват с ограничаване на несъществени дейности като храненето навън, купуване на скъпи вещи и пътуванията.

В този ред на мисли сезонът на празничните продажби се очаква да бъде най-слабият от 12 години насам.

Стагнацията няма да отнеме много време, за да се разпростре и върху други сфери на икономиката, които вече усещат ефектите на засилващите се проблеми в строежа на нови жилища.

Това се отразява негативно на доставчиците на строителни материали, върху обвързаните с недвижимостите дейности от строежа, през брокерите до заемодателите.

При такива стечения на обстоятелствата не можеш да потърсиш убежище и на финансовите пазари, където нараства несигурността.

Погрешно или не, пазарът вярва, че чрез регулиране на лихвите Федералният Резерв може да помогне на икономиката при бягството си от рецесията.

В края на краищата няма никакво значение какво възнамеряват да предприемат от ФЕД, защото пазарът се движи по своя коловоз.

* Ървин Келнер е главен икономист в Market Watch и North Fork Bank