Както обикновено понижението в цената на петрола на международните пазари някак си ни подминава по отношение на спада в цените на горивата по бензиностанциите.

Петролът приключи изминалия кратък месец с понижение от 5.6% и е близо до най-ниските си нива за тази година. В същото време цената на най-масовия бензин А95 се е повишила от 2.61 лева за литър в началото на месеца до 2.63 лева за литър към вчерашна дата.

Както не веднъж сме отбелязвали родният петролен сектор има склонност в по-малка степен да отразява поевтиняването на петрола, въпреки че петролната компонента винаги се изтъква на преден план като основна причина за поскъпването на бензина.

Истината е, че по-малкото понижение в цената на бензина от това, което се полага вследствие на поевтиняването на цената на петрола на международните пазари, се отразява на повишения маржин на печалба на петролната индустрия.

Както вече отбелязахме, страната ни вече от няколко месеца не е с най-евтин бензин в ЕС, въпреки едни от най-ниските доходи на населението. По-странното е, че Румъния (която ни оспорва често лидерската позиция на страна с най-ниски доходи в ЕС) не е страната с по-евтин бензин, а Полша, където средните доходи са далеч над тези в страната ни.

Въпреки че се хвалим с една от най-ниските цени на бензина в ЕС, бензинът у нас е най-недостъпен в ЕС и петият най-недостъпен в света, като се вземат предвид доходите на населението. Дори в Румъния, доходът купува повече бензин, отколкото у нас.

След като в началото на годината отбелязахме положителната тенденция на понижаване на маржина на печалбата на петролния сектор (достигнал значително по-близки нива до средните в ЕС), отново ставаме свидетели на негативния тренд на неговото разширение. И това в момент, когато има стачки срещу монополите.

Най-просто казано поскъпването на бензина през февруари на фона на поевтиняването в цената на петрола на международните пазари се предопределя от по-големите печалби, прибирани от петролния сектор.

Маржинът на индустрията, или процентът на добавката, която петролният сектор прибавя към цената на литър бензин е в размер на 23.6 евроцента, или 17.5% от стойността на литър бензин. За сравнение към 21 януари този процент е бил 15.1%, а в края на миналата година 14.6%.

При дизела нещата са още по-сериозни, като на фона на втория най-евтин такъв преди месец, към днешна дата освен Люксембург, с по-евтин дизел се отличават още Латвия, Литва и Полша, все страни със значително по-висок доход в сравнение с този у нас.