Листването на фондовата борса у нас става все по-привлекателно за родните компании. Дали заслуга за това имат кръглите маси, организирани от Българска Фондова Борса, или тръбенето по родните медии за чудото "фондова борса" не е много ясно, но факт е, че все повече компании обмислят сериозно листването си.

Естествено, на фона на ръста на родните индекси до нови рекорди, както и на значителния интерес към родната борса от страна на чуждестранни инвеститори, нарастването на средствата на управление от страна на институционални инвеститори са все фактори, обуславящи доброто възприемане на новите емисии от инвестиционната общност.

Остава въпросът обаче: може ли всяка компания да спечели от листването си? Досегашният опит показва, че отговорът до момента е да. Но ще продължи ли това и за в бъдеще?

Световната практика сочи, че първичните публични предлагания са най-активни и най-успешни в периоди на бум на финансовите пазари. Естествено, има и редица други фактори, обуславящи успехите на едно първично публично предлагане, като професионално управление, добро представяне и проспект, както и известна доза шанс. Най-главното за успеха обаче безспорно е правилото да не си "алчен", защото пазарът "не прощава".

Жесток е например "брокерският кодекс" на развитите фондови пазари, където ако брокер подходи недобросъвестно в отношенията си с други брокери, той автоматично е изхвърлен от пазара и е по-добре да си намери друга работа, защото попада в жестока изолация и няма как нормално да извършва обичайните си дейности.

Също така на развитите фондови пазари, както и най-големите инвестиционни банки, осъществили стотици първични публични предлагания, в които са били или чист посредник и съветник, или поематели на емисии, отдавна са разбрали, че търсенето на максимална цена за пласиране на дадена емисия не винаги е най-доброто решение.

Да се възползваш от момента и да "кешираш" скъпо не е най-доброто решение в стратегически аспект както за дадената компания, така и за посредниците, осъществяващи първичното публично предлагане. От една страна продажбата на минимален процент от компанията, примерно 10-20% на "максимална цена", ограничава по-нататъшния потенциал за ръст пред акциите и може да доведе дори до изпадане на цената на акциите на дадената компания в безтегловност за доста дълъг период.

Примери за такива в САЩ има много, като много първични предлагания дори са били последвани от жестоки разпродажби от разочаровани инвеститори, от които компаниите не могат да се възстановят месеци наред, а понякога дори и години.

Особено силен е този феномен при развитите пазари, където новите емисии привличат значителни по размер спекулативни капитали, търсещи бърза доходност, а ако не я получат - "продават всичко".

Така може да се окаже, че дори и добри компании, предложили акциите си на нива малко над това, което пазарът намира за нормално след първия си ден на излизане на борсата, могат да се понижат силно и впоследствие дълго време държат инвеститорите на разстояние, като те са изключително предпазливи с тях.

От друга страна, пускането на акциите на "справедливи нива" гарантира интерес към тях от страна на индивидуални и институционални инвеститори, като при евентуален силен интерес и презаписване към тях се очаква да има значителен интерес и след пускането им на пазара.

Съществува рискът "криво разбраната цивилизация" у нас да доведе до изкривяване и опити за "бързо забогатяване" чрез борсата на някои по-напредничави собственици на компании. Добре е обаче те да имат едно наум, че пазарът или в случая инвеститорите могат и да бъдат излъгани един или два пъти, но те бързо се учат и си вземат поука.

В крайна сметка може да се окаже, че ще дойде моментът когато неразумни цени искани на относително добри или не чак до там добри компании, в случай че се наводни пазара могат да се сблъскат с отказа на инвеститорите да участват "в подобна лудост" и до пълен неуспех на подобни предлагания, каквито случаи в историята на финансовите пазари има "бол".

В момента над 20 компании са заявили интерес да станат публични чрез листване на фондовата борса, като сред тях са имена на компании като - "Специализирани бизнес системи", "Нетинфо", M3 Communications Group, "Българска издателска компания", както и застрахователните дружества "Лев инс" и "Армеец".