Като опасност над предстоящите първични публични предлагания у нас се очертава наблюдаваният силен спад на родните индекси, който, може да се каже, до голяма степен се определя от наблюдавания силен спад и на останалите световни пазари.

Всички знаят, че в моменти на силни и продължителни понижения на пазарите, първичните публични предлагания не са най-желаните от инвеститорите инвестиционни алтернативи. И това е напълно логично в известна степен.

Спадът при цените на акциите на водещи компании, освен че води до изтегляне на инвеститорите, определено пренасочва и тяхното внимание.

Като една стратегия, широко предприемана от инвеститорите в подобни ситуации, освен тази да стоят изчаквателно с кешови наличности или да инвестират в злато, е пренасочването им към така наречените "отбранителни компании", сини чипове в нециклични отрасли, обикновено със стабилна дивидентна политика.

В кризисни моменти важи максимата "око да види, ръка да пипне" и широко предпочитани са компании, които дават нещо на инвеститорите, с доказана дългогодишна история са, както и по-слабо зависими от пазарната волатилност. Такива компании са с ниско съотношение "бета" или такова, сочещо обвързаността на движението на акциите на дадена компания с движението на водещите пазарни индекси.

В този ред на мисли, логично е и намаляването на интереса към излизащи нови компании на борсата, целящи да наберат капитал.

Подобни компании продават очаквания, нямат история на борсата, като под въпрос дали ще бъдат постигнати са и бъдещите резултати, особено при едно неблагоприятно развитие на икономиката.

Планирането на излизането на една компания на борсата трябва да е добре съобразено с пазарната конюнктура, като изключително болезнено може да бъде едно неуспешно пласиране, или завишаване на цената при продажбата на нови акции.

Много често към първични публични предлагания се насочва и значителен спекулативен интерес, като, в случай че акциите на дадена компания не стартират със стабилни повишения, те биват масирано продавани от инвеститорите.

Обратното, разбира се, важи с пълна сила. В моменти на бум, както и при силно повишение на индексите - излизащите нови компании, за чиито акции инвеститорите жадуват, много често се радват на значителен интерес както по време на първичното публично предлагане, така и след излизането им на борсата.

Ситуацията на родната борса, напълно потвърждава казаното до момента. На фона на значителното понижение на индексите от последните месеци, борсовият дебют днес при акциите на Енемона определено може да се каже, че не отговори на спекулативните очаквания.

След активна търговия днес и изтъргувани над 325 000 акции по позицията, в крайна сметка те завършиха при нива от малко над 17 лв. за брой, или минимално повишение от цената на първичното им публично предлагане при 16.80 лв. за брой.

Подобна е и ситуацията при почти всички нови компании, стартирали търговията си в края на миналата година или в началото на настоящата, като изключение е единствено Трейс, но там определено може да се каже, че това се предопределя от специфични за първичното публично предлагане фактори.

Спад от 31% спрямо цената си от IPO-то са регистрирали акциите на Зърнени храни България към вчерашна дата, докато тези на Хидроизомат са загубили близо 4% от стойността си.

Друго доказателство за това, че първичните публични предлагания са поставени пред изпитания бе новината вчера, че подписката за увеличение на капитала на Меком АД се удължава с 44 дни.

По предварителни очаквания вчера трябваше да приключи първичното публично предлагане на икономическата група от Силистра.

Може да участвате в анкетата на Profit.bg "Как ще се отрази спадът на БФБ върху предстоящите първични публични предлагания?", която се намира в секцията IPO на сайта.

Автор: Теодор Минчев