Изнасянето на финансовия отчет от една компания, било то за тримесечие, шестмесечие, деветмесечие,или година, е един от най-важните и чакани моменти от инвеститорите. С него те си сверяват часовника, дали компанията, в която са инвестирали отговаря и се развива в съответствие с техните очаквания.

От друга страна, изнасянето на по-добър от очакванията Ви резултат на компания в списъка на наблюдаваните от Вас може да Ви подпомогне при вземането на инвестиционно решение.

За добро или за лошо, отчетите на родните компании не са съвсем в съответствие с международните стандарти, където се изнасят тримесечни такива.

Обикновено отчетите на компаниите у нас са към дадена дата и включват и резултатите от предходни тримесечия, като усложняват малко задачата на инвеститорите и не разкриват напълно резултатите, постигнати само през съответното тримесечие.

Така например, отчет за деветмесечието включва резултатите за целия период до края на септември на дадената компания, а не само резултатите й за третото тримесечие.

По този начин, за да се ориентира инвеститорът за резултатите конкретно за трите месеца юли-септември, той трябва да отвори и шестмесечния отчет и да извади от резултатите за деветмесечието тези за шестмесечието.

Като друг недостатък при финансовите отчети може да се посочи неизвестността относно това кога те ще бъдат изнесени. Практика при развитите фондови пазари, включително и в някои страни от ЦИЕ, като Полша например, е да обявяват предварително дати, на които ще бъдат изнесени отчетите на конкретни компании.

При нас единственото сигурно нещо (и то не напълно, поради ниските глоби за забавянето на отчетите след крайния срок) е, че деветмесечните отчети (неконсолидираните) трябва да бъдат изнесени най-късно до края на октомври.

Получава се и ефект на "претрупване". Разбира се, типично по български родните компании имат склонност да се бавят до последния момент и честа практика е в последните дни на месец октомври (в разглеждания случай за деветмесечните отчети), да бъдат изнасяни отчетите на всички над 300 компании.

Така на инвеститорите им е трудно, да не кажа невъзможно, да отделят внимание на всички отчети, като обикновено наблягат на тези компании, в които са инвестирали или са в списъка им за наблюдение.

На развитите финансови пазари с добри корпоративни практики компаниите, освен че са задължени да правят ревизии на резултатите си, ако те значително се отклоняват от предварителните прогнози известен период преди изнасянето им, често имат склонността да обявяват и своите очаквания за тримесечието.

Може да се каже, че подобно действие, макар и криещо значителни рискове и свързано със задълбочени изследвания (тоест работа за професионални финансови мениджъри), би било от изключителна полза и много би улеснило инвеститорите, жадни за информация за "любимите" си компании.

В тази насока е добре минджмънтът на компаниите, желаещи да подобрят имиджа си, и особено "сините чипове" на борсата, сериозно да се замислят за подобен род действия, които биха били единствено техен плюс, защото ще повишат прозрачността и прогнозируемостта за посоката им на развитие сред инвеститорите.

Съществуват и компании, които имат склонност да предават своите отчети след крайните срокове. Не е чудно, че такива обикновено са избягвани от инвеститорите или им се лепва етикетът "с лошо корпоративно управление". Инвеститорите се чувстват пренебрегнати от мениджмънта на такива компании, който явно нехае за това как се възприема компанията от финансовата общност.

Презумпцията в тези случаи е: "Щом не искат да си изнесат отчета навреме, какво ли друго биха направили срещу дребните инвеститори?!".

Изнасянето на финансовите резултати преди другите има и своите позитиви, особено в цикъла, в който се намира към момента родната борса. Това би приковало погледите на цялата инвестиционна общност към тях, като те няма да са размити от още 200 такива и може да се стигне до значително поскъпване на акциите на дадена компания.

В същото време изнасянето на други добри резултати от мнозинството от останалите компании би подсилило положителната тенденция при акциите на дадено дружество, като така те биха се повишавали по-дълъг период от останалите.

За сравнение, в САЩ периодът за изнасяне на резултатите от големите компании е изкусно планиран. Традиционно отчетният сезон там стартира с резултатите на Alcoa, а към края му са тези на Cisco. Много от най-големите конкуренти винаги планират резултатите си, така че да са близки един до друг като период от време, в стремежа си да се конкурират във всичко, като например Intel и AMD, и мн. др.

Да се надяваме, че и родният пазар ще узрее достатъчно и ще се научи максимално да "спекулира" с времето на изнасяне на своите финансови отчети.

Следва продължение.