Богаташите от Азия, Близкия изток и Русия с всяка година увеличават разходите си за яхти, самолети, луксозни жилища и предмети на разкоша. На Запад- напротив, милионерите намаляват разходите си, запазвайки неугасващ интерес единствено към предметите на изкуството, показа анализът на The Wealth Report 2011.

Изследването е проведено сред 5 000 клиенти от 36 страни с лично състояние над 100 млн. долара.

Имоти

Тревър Абрамсън, управляващ агенцията за недвижими имоти Glentree в Лондон, разказва, че през последните седмици наблюдава оживление. Само за месец трима клиенти заявили желание да закупят имоти за около 80 млн. долара. Единият бил руснак, вторият от Азербайджан и още един- от Казахстан.

„Почти всичките ни богати клиенти са източноевропейци", разказва той. „При тях няма и понятие от скромност. Но, от друга страна, бих се учудил, ако в офиса ни влезе американец или британец с такава сума в брой".

Според последното изследване The Wealth Report 2011, проведено от Knight Frank и финансовата група Citi, сред градовете, в които богатите предпочитат да се сдобият с жилище, стремително расте популярността на развиващите се страни. Най-голям ръст- от 118%, отчита Мумбай, следван от Шанхай (91%) и Сао Пауло (66%).

50% от купувачите на луксозни имоти на Citi са руснаци. Едва 9% са американци.

Самолети

Търговците на частни самолети, продавачите на маркови вина и произведения на изкуствата описват такава картина: развиващите се пазари са по-богати от всякога и милиардерите от тези страни харчат за луксозни стоки с желание. Богаташите от Стара Европа и Северна Америка пък предпочитат да свият разходите си в този период.

Дейвид Пет, ръководител на подразделението на Citi за управление на капитал, отбелязва, че богатството се мести от Запад на Изток и той очаква тази тенденция да продължи и през следващото десетилетие.

93% от индийците са съхранили или увеличи разходите си за личен транспорт в сравнение с 2006 г. Същото се отнася за 70% от клиентите от Близкия Изток.

В САЩ 57% от богатите клиенти са намалили разходите си за коли, самолети и яхти. Топва са направили и една трета от европейците.

По информация на Avolus 50% от клиентите са руснаци или от бившите съветски републики.

Изкуство

Що се касае за пазара на изкуство, той печели както от растящия интерес на богатите от развиващите се страни, така и от неотслабващия интерес на западните богаташи.

97% от азитаските богаташи и 100% от африканските са увеличи разходите си за изкуство.

Така са направили и 82% от европейците и две трети от американците.

Купувачите гледат на предметите на изкуството най-вече като инвестиция, а Пекин, Хонконг и Шанхай се очертават като новите водещи центрове на пазара на изкуство.

В Източна Азия с особен интерес се ползват и марковите вина.

Потребности насъщни

В Citi обясняват растящата разлика в западното и източно потребление на разкош с няколко фактора. Роля играе разликата в „социалния произход" на западните и източни пари. Хората, които сами правият парите си, а не ги получават като наследство, са по-склонни да харчат.

Политическите вълнения и нестабилност са друга причина източните богаташи да правят значителни инвестиции в по-стабилни страни като Великобритания например.