За пръв път през тази година един от всеки два продадени мобилни телефона беше смартфон. Причината – новата тенденция при „умните телефони“ на представяне на нискобюджетни устройства от почти всички производители.

Като нискобюджетни можем да определим устройствата с достъпни цени и предназначени предимно за потребителите на развиващите се пазари (обикновено с цени между 150 и 400 долара).

През следващата година се очаква смартфоните да са дори по-голям процент от продажбите на мобилни устройства, в сравнение с тази.

Средните цени на смартфоните се очаква да се понижат до 337 долара през тази година, което е с 13% под тези от 2012 г. Трендът се очаква да остане низходящ и през следващата година.

Китай изпревари САЩ в началото на годината по брой на потребители със смартфони, като страната ще запази доминиращата си позиция и на най-големия световен производител с очаквано производство на 450 милиона смартфона (с 25% повече в сравнение с 2013 година).

През 2014 г. най-вероятно ще станем свидетели на безпрецедентен брой нови модели в така наречения „бюджетен клас“, прогнозират специалисти.

Висока летва в тази насока бе поставена от модела Moto G, представен в края на миналата година, който е с цена под 200 долара за 4.5-инчов HD-дисплей и добри хардуерни характеристики.

В същото време производителите ще продължат с представянето и на нови модели в най-високия си клас – с цени над 800 долара. При скъпите модели ще се набляга на дисплеите с по-добра резолюция, гъвкавост, восокоскоростните процесори и по-добри камери.

По-големите екрани с по-високи резолюции ще продължат да са горещ тренд и през следващата година. Така например от звеното за дисплеи на LG Electronics обявиха 5.5-инчов дисплей с резолюция 2 560 х 1 440 пиксела.

Тази комбинация е с наситеност от 538 ppi (пиксела на инч), на фона на 468 ppi за HTC One, който е с дисплей от 4.7 инча и 441 за култовия модел на Samsung - Galaxy S4.

Пазарът на смартфони вече няма да се определя като място на борба между Samsung и Apple - или на Android и iOS. В усилията си да привличат нови потребители, всички водещи производители ще представят много нови модели в различните ценови класове, предназначени за потребители с всякакъв бюджет.

Все по-голяма роля на пазара ще имат производителите на евтини устройства като Archos, Wiko и Alcatel, които предоставят функционални устройства, конкурентни с тези на по-именитите участници на пазара. Към международните пазари могат да погледнат и водещи марки от Китай и Индия, като Xiaomi и Micromax.

Вече няколко от водещите световни оператори по света представиха собствени марки евтини смартфони в борбата си за нови клиенти, като тази тенденция може да продължи и дори да се задълбочи през следващата година.

Според Mozilla, организацията зад отворената операционна система Firefox OS, популярността на смартфоните ще се повиши, когато повече от тях са оборудвани с отворени и адаптивни операционни системи.

Операционната система Firefox OS е привлекателна възможност за развиващите се пазари, предимно за устройства с цени под 150 долара, произвеждани от компании като ZTE, Alcatel или Huawei.

Друга тенденция, която най-вероятно ще наблюдаваме през следващата година, е все по-голямата възможност за персонализиране на смартфоните. Ожесточената конкуренция между производителите в условията на изравнени технически харакктеристики и цени ги кара да търсят начини да се разграничат от останалите на пазара.

Така например производителят Motorola вече предлага възможност за избор между различни стилове при моделите Moto X и G. Samsung и дори консервативният Apple също са предприели крачки в тази посока, за да направят смартфоните си с възможност за по-голяма персонализация.

Биометричните функции на смартфоните са друг тренд, който ще се развива. Изследвания сочат, че над половината от анкетираните потребители предпочитат достъп до смартфоните си с пръстов отпечатък вместо с въвеждането на парола. Все повече модели смартфони се очаква да разполагат с подобни опции през следващата година.