Август е месецът на рекордите у нас. Рекордни горещини, рекордни цени на горивата, рекордни цени на пшеницата... Горещините ще отминат, но цените на горивата ще оставят трайни следи в българската икономика. Защото най-масовият бензин у нас удари нов ценови рекорд. Литър А 95 достигна безпрецедентните 2.77 – 2.79 лв. Така той би собствения си рекорд от март т.г. и август м.г. Хората масово започнаха да си задават въпроса защо цените се вдигат спекулативно всеки август, във времето на отпуските и масовото пътуване на българите, се казва в обзор на БНР.

Средната заплата на българина стига вече само за 220 литра от най-масовия бензин. Повече бензин могат да налеят в автомобилите си в Румъния, Литва и Унгария. Данните са на руски икономически експерти, които сравняват цените на горивата в страните от Европа и Общността на независимите държави.

Според експертите в бранша има три фактора, които определят крайната цена на бензиноколонките у нас. Единият е покачването на суровия петрол на международните пазари. Наложеното ембарго върху търговията с горива от Иран предизвика доста смущения в регулярните доставки за ЕС.

Втората причина за рекордното поскъпване на бензина в България е поевтиняването на еврото и българския лев спрямо долара.

Третата причина са печалбите на рафинериите. Всъщност, независимо дали причините са пазарни, винаги има политически или икономически фактори, които пряко или косвено влияят върху цените на горивата. Защото няма логика при свито потребление и забавен растеж на икономиката да има повишение на цените на бензините. Това нарушава основния икономически постулат, че търсенето определя предлагането.

Както споменахме, новите ценови рекорди на горивата ще оставят поредните трайни следи в българската икономика, ако се задържат близо до 3 лв. за литър бензин или дизел. Защото във времена на криза доходите се свиват, потреблението – също, а безработицата расте. Ефектите от скъпите горива ще се мултиплицират и ще ударят много сектори от икономиката. Ще скочат цените на редица стоки от първа необходимост, на транспорта, на различни обществени услуги. Това ще доведе до увеличаване на инфлацията в страната, което ще свие и без това намаленото потребление.

Министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев е твърдо убеден, че цената на бензина и дизела няма да достигне 3 лв. за литър. Според него поскъпването на горивата през летния сезон е нормално и всеки месец август се наблюдава пик в цените им.

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски от своя страна заяви, че държавата няма много механизми, за да влияе върху цените на горивата. Защото те са предмет на пазарно търсене и предлагане. Той обаче предупреди, че ако държавата трябва да се намеси, то това може да стане с промяна на акциза и ДДС.

Но за подобна процедура се иска разрешение от Брюксел. Финансовият министър Симеон Дянков намери по-рационално решение. Правителството ще се бори с високите цени на горивата чрез промени в нормативната уредба. Те ще имат за цел да създадат условия за по-сериозна конкуренция, която автоматично ще доведе до намаляване на цените за крайния потребител.

Защото намаляването на акциза на горивата е невъзможно, тъй като България е подписала споразумения с Брюксел за поетапното му увеличаване. А на този етап акцизната ставка у нас е под минималния праг за ЕС.