Петте стратегически пункта на Иво Прокопиев за България

2298
Петте стратегически пункта на Иво Прокопиев за България

Глобалното затопляне, началото на века на Азия, интернетът, икономиката на знанието и аутсорсингът са петте основни точки, според председателя на КРИБ Иво Прокопиев, които България трябва да следва в своята стратегия за икономическо развитие. Те бяха очертани по време на четвъртата годишна среща на бизнеса с правителството, протичаща тази година под надслова „Накъде след първите 100 дни на правителството: България в търсене на нов модел за растеж".

Глобалното затопляне

Иво Прокопиев изтъкна пет възможности за страната ни в в аспекта за „глобалното затопляне". На първо място, той посочи, че България има шанс да си изгради нов имидж - на „Зелена България". Според него енергийната ни стратегия трябва да отразява този тренд - добив на енергия от възобновяеми източници и енергийна ефективност.

По отношение на търговията с емисии Прокопиев смята, че България е в изгодно положение, като свободните емисии могат да се използват като предимство за привличане в страната ни на „мръсното" производство от Запада.

Векът на Азия

Китай ще задмине САЩ през 2025 г. и ще стане No.1, а Индия ще е шестата в света. След 26 години Китай ще настигне Щатите по военен бюджет. Подобни факти свидетелстват освен за икономическата сила на тази държава, така и за нарастване на геополитическото й влияние, смята Иво Прокопиев.

Според него в страната функционират 2 236 колежа и университети, произвеждащи по 6 млн. студента годишно. Индия ще достигне САЩ до 2050 г.

Технологичното лидерство на САЩ и Европа ще се преотстъпи на същите две азиатски държави до 2025 г. Тогава 61% от населението на Земята ще е в Азия, а населението на Европа ще е едва 6.5% от световното, сочат данните на Иво Прокопиев.

Сред възможностите пред България, предвид подобна обективност, са привличане на китайски капитал в страната. „Китай се оформя като приоритет на външно икономическата ни политика", коментира председателят на КРИБ. "Китайският бизнес вижда в България трамплин към европейския пазар, което отваря врати пред логистиката, подобряване на пристанищната инфраструктура".

Интернет и нови технологии

Интернет и новите технологии, с които разстоянията се премахват, променят изцяло традиционните представи за бизнес, обществени отношения и услуги в публичния сектор, посочи Иво Прокопиев в презентацията си. Отношенията с клиенти, вътрешните и външните връзки на компаниите, обслужването на гражданите и фирмите от държавата се случват в нова среда. Според него някои индустрии ще спрат, други предстои да се променят в името на оцеляването, а много нови услуги и индустрии ще се родят.

Иво Прокопиев посочи, че според изследване на консултантската компания McKinsey най-важните WEB 2.0 технологии за световните бизнес лидери са, както следва - блогове (46%), социални мрежи (42%), уикита (32%) и др. Всичко това, според експерта, предразполага за един нов подход към пазарите, маркетингови стратегии и др.

По отношение на България, Прокопиев коментира, че изоставаме по общ брой интернет потребители - 800 хил. Души, но по скорост на достъп сме първи в Европа, като съответно използваемостта на интернет услуги е несравнимо по-ниска от ЕС и САЩ.

С какво, според Иво Прокопиев, правителството може да помогне в случая? Тук той посочи ключовото значение за широколентовия достъп, образованието по английски и информатика, електронното правителство и електронното гласуване по интернет.

„Най-важното за България е да не догонва, а да бъде в тренда, по възможност да бъде между лидерите. Възможностите пред технологичните фирми, новите медии, доставчиците на компоненти и телекомуникационни услуги са големи", коментира Прокопиев.

Икономика на знанието

България трябва да използва знанието за генериране на икономически ползи. „Конкурентоспособността на българската икономика, базирана на евтина работна сила не е възможна стратегия. Ключови са иновациите и повишаване производителността на труда", смята председателя на КРИБ.

Според индекса на икономиката на знанието (Knowledge Economy Index - KEI) на Световната банка, България е на 41-во място в класацията за 2008 г. През 1995 г. страната ни е била с две позиции по-напред. Само за сравнение, Китай е на 17-то място, при 24-та позиция през 1995 г.

Аутсорсинг

Възможностите за България в този процес са заетост и повече добавена стойност. „Вярно, че този пазар не е голям и се оценява на 30 млрд. годишно, но е голяма възможност за България", посочи Иво Прокопиев. Според изнесените от него данни страната ни е на първо място в Европа и 13-та в света, според A.T.Kearney Global Services Location Index. Подредбата на държавите в индекса става след оценяване на три критерия - финансова атрактивност, трудови умения и наличност на работна ръка, бизнес среда, формиращи общия резултат.

Сн.: Иво Прокопиев, председател на КРИБ (БГНЕСФото)

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg