Европейската конфедерация на работодателите и индустриалците BUSINESSEUROPE, чийто член от българска страна е БСК, представи днес своя доклад „Нарастващото предизвикателство Китай".

Докладът включва препоръки за това как да бъдат преодолени предизвикателствата пред европейските компании при правене на бизнес с Китай. Конфедерацията прави и някои предложения за по-нататъшни действия с цел подобряване на двустранните отношения ЕС-Китай, съобщиха от БСК.

Президентът на BUSINESSEUROPE Юрген Туман обсъди с комисаря по търговията на ЕС Карел де Гухт основните заключения от доклада, в контекста на актуалните икономически и политически проблеми на Стария континент. Той изтъкна възможностите, които Китай предлага на европейските компании, но също така посочи сериозните предизвикателства и проблеми, с които европейският бизнес се сблъсква при търговията с Китай и с трети пазари.

По-долу представяме и речта на Юрген Туман по време на срещата му с Карел де Гухт, предоставена от БСК.

"Пазарните реформи в Китай водят до впечатляващ икономически растеж и промяна на техните исторически пропорции. През последните 15 години Китай утрои своя дял в световния износ от около 5 на над 16%. Това поставя Китай доста по-напред от Япония (9%) и САЩ (12,5%) и само на крачка от ЕС (19%). Износът на Китай се повиши повече от пет пъти през последните 10 години (от около 201 млрд. евро през 2001 г. до 1189 млрд. евро през 2010 г.).

Китайските компании се превърнаха в страхотен конкурент в голям брой ключови индустриални сектори. Въпреки конкурентното предизвикателство, европейските компании успяват да се възползват от индустриалното развитие на Китай и ние сме убедени, че нашите компании ще продължат да се възползват, докато условията са подходящи.

Китай продължава да бъде специален случай за чуждестранния бизнес. Дали това е разпределението на ресурси, инвестиции или достъп до суровини - всичко все още се контролира от „командващите върхове" на китайската икономика. Несъмнено, има няколко предизвикателства, свързани с това обстоятелство.

Първо, Китай реализира силна индустриална политика, която предоставя преференциално третиране на китайските компании. Китайските държавни предприятия имат особени ползи от тези политики. Ние вярваме, че китайските индустриалци са достатъчно силни, за да се конкурират при равни условия. ЕС, който има опит в прилагането на правилата за конкуренция и върху държавните компании, е добър модел за бъдещи китайски реформи.

Второ, бихме искали да се постигне по-голяма публичност в обществените поръчки на пазара на Китай. Когато през 2001 г. Китай се присъедини към Световната търговска организация, се ангажира да стане страна по Споразумението за държавни поръчки. Десет години по-късно това все още не е факт.

Трето, съществуват ограничения за чуждестранната собственост, което нарушава достъпа до китайския пазар. Това намалява бизнес потенциала за чуждестранните фирми. В стратегически план, за ключовите индустрии е фактически невъзможно чуждестранни фирми да създадат независима основа на китайския пазар. Освен това, достъпът до китайския пазар е често зависим от прехвърлянето на технологии при нетърговски условия. Не случайно, ОИСР все още смята Китай за една от страните с най-много ограничения за чуждестранни инвестиции.

Четвърто, Китай постигна значителен напредък в рационализиране на своето законодателство в областта на интелектуалната собственост и увеличи усилията за прилагане на многостранни правила в тази област. Въпреки това, ефективното прилагане на правата върху интелектуалната собственост остава проблематично. Добрата новина е, че Китай е наясно с този проблем, тъй като той засяга все повече китайски компании.

И накрая, субсидиите. Те са широко разпространени чрез китайската икономика под формата на заеми при облекчени условия и др. Субсидиите са един много сериозен въпрос за европейската индустрия. Ето защо, ние призоваваме ЕС да се възползва от всяка възможност за оказване на натиск върху Китай за намаляване на субсидиите. Това включва и подкрепа за мерки за търговска защита от страна на Европейската комисия.

Китайските компании все повече се ангажират в търговията с Европа. Ние приветстваме това, тъй като този факт показва, че Европа е атрактивна и конкурентна за инвестиции дестинация. Въпреки това, ние не можем да не отбележим, че европейските компании не получават същото ниво на откритост в Китай. За да се преодолее тази ситуация, ние призоваваме двустранните преговори за насърчаване на инвестициите да се ускорят.

Друг въпрос, който трябва да бъде обсъден, е възлагането на обществени поръчки. Европейският пазар на обществени поръчки е отворен за международна конкуренция. В същото време, субсидираните китайски фирми се явяват на търгове в ЕС с по-ниски от пазарните разходи. Нуждаем се от равни условия и призоваваме ЕС и Китай да насърчат тази взаимна откритост в техните пазари за обществени поръчки.

Не на последно място, ние сме загрижени за провежданата от Китай агресивна политика по отношение на суровините. Наскоро Световната търговска организация излезе с осъдителна позиция по отношение на китайската политика за ограничаване на износа на някои ключови суровини. Признаването на усилията на Китай да реформира сектора на минното дело не трябва да става за сметка на европейските компании. Призоваваме ЕС да приложи стратегическа политика за суровините, за да се справи с тези наши притеснения".