Общо 96% от компаниите смятат, че имат възможност да подобрят управлението на риска. Почти половината от компаниите казват, че заделянето на допълнителни ресурси за управление на риска може да създаде конкурентно предимство, според проучването на Ernst & Young „Бъдеще на Риска", което изследва отношението на компаниите към управлението на риска.

Резултатите от проучването, в което участват повече от 500 високопоставени ръководители, показват, че икономическият спад е повишил осъзнаването сред компаниите на нуждата за по-ефективното управление на риска.

Управлението на риска се е подобрило, но трябва да се направят още неща.

Въпреки подобренията по отношение на управлението на риска през последните няколко години, компаниите трябва да продължат да работят в тази насока, особено сега когато повечето от тях ще трябва да правят повече със същите или ограничени допълнителни ресурси. Само 2% от компаниите планират да намалят инвестициите в управлението на риска, докато почти две трети (61%) от участниците в проучването са отговорили, че не планират да отделят повече ресурси за управление на риска в следващите 12-24 месеца.

Според Джери Диксън от Ernst & Young "Последните събития са довели до едно съзряване по отношение на управлението на риска и много компании могат да се гордеят с напредъка си в тази посока. Сега обаче не е моментът за самодоволство. Водещите компании съзнават възможността да подобрят оценките си на риска, да подобрят мониторинга, да намалят разходите и да интегрират по-добре информационните технологии."

Липсата на координация между функциите по управление на риска е заплаха

Проучването също така разкрива, че броят на функциите по управление на риска е нараснал.

Общо 73% от участниците в проучването са споделили, че имат седем или повече функции по управление на риска. Цели 67% казват, че имат припокриване при две или повече функции, докато 50% от участниците са информирали за пропуски в покритието.

Функциите по управление на риска в една компания често не са свързани помежду си както и с цялостната бизнес стратегия. В резултат на това, рисковете открити в дадена област може да не бъдат предадени или открити от друга. Освен това различните области в една компания може да имат различни възгледи за значимостта на определени рискове."

По-добро бъдеще за управлението на риска

Проучването показва, че компаниите искат подобрено покритие на риска, докато в същото време намаляват разходите и подобряват стойността. Те също така се стремят да координират дейностите си свързани с риска и контрола.

Участниците в проучването ясно разбират, че управлението на риска носи значителни ползи за техните компании.

"Водещите компании създават конкурентно предимство посредством използването на икономическия спад като възможност да направят практични, но ценни подобрения в начина по който се управлява риска, обобщава Диксън. Повече от всякога компаниите трябва да имат изчерпателен и координиран подход към управлението на риска, заедно със силен контрол от страна на ръководителите управление от страна на борда на директорите. Възможността да се направят тези промени е сега."

Проучването „Бъдеще на риска" на Ernst & Young се базира на отговорите на 507 високопоставени ръководители в глобални компании в множество промишлени промишлени сектори, повечето от които имат приходи от над 1 млрд. долара. Проучването е проведено от Economist Intelligence Unit за Ernst & Young през юни и юли 2009 г.