Германският производител на спортни стоки Adidas съвсем наскоро съобщи, че изтегля производството си от Китай и ще го насочи към Индия, Камбоджа или Лаос. Означава ли това начало на изтеглянето на производството на големите марки от Китай, пита френското издание 20 minutes.

Далечният Изток
Според професора по международна икономика Филип Мартен нещата са относителни: "Факт е, че при повишаване на заплатите в Китай средно с около 10% , предприятията започват да се изтеглят. Въпреки това работната ръка в тази страна остава достатъчно изгодна".

Макар че голямата делокализация на производството от Китай не е настъпила, съседите му Лаос и Камбоджа вече усещат попътен вятър в платната на икономиките си. Около 2 хил. завода от провинция Гуангун (Кантон) подготвят изтеглянето си до края на годината в полза на Югоизточна Азия и Индия.

Източна Европа
Конкретно по случая с Adidas, директорът Херберт Райнер обясни, че друга подходяща дестинация за промяна на производството е към Източна Европа, оправдано като възможност за приближаване до седалището на компанията.

Филип Мартен коментира, че в момента подобна стъпка е свързана и със скока на цените на петрола: "Една част от предприятията предпочитат да приближат производствените си мощности, за да намалят разходите за транспорт и да останат по-близо до прекия си потребител".

Така САЩ предпочитат Мексико, а европейските страни привилегироват Източна Европа и страните от Магреб. Според Жил Лавор- директор на Zara, която отказва да премести дейността си извън Европа, така може да се отговори по-бързо на колебанията на пазара и по-бързо да се създаде стратегия.

Стратегическата делокализация

По отношение на стратегията Жил Лавор казва, че трябва да се имат предвид цените на световните пазари и специализацията на всяка една страна: "Всяка страна има свои традиции в производството, своя историческа култура".

Затова би трябвали да се създаде актуализирана класация на страните low cost, свързана и с традициите им.

"Румъния се е специализирала през годините в автомобилостроенето, България- в машиностроенето. Индия предлага предимства в информационните технологии, а Китай- в текстила и играчките", изброява Лавор.

Въпреки условията на глобалния пазар, делокализацията все пак остава ограничен процес: "Винаги ще има страни с по-ниски заплати. Ами защо не преместите производството си в субекваториална Африка? Защото знаете, че има политическа нестабилност и техническа изостаналост", допълва проф. Филип Мартен.