Световната икономика търпи щетите от ново поколение "икономически зомбита", предупреждава преподавателят от Йеилския университет и представител на Morgan Stanley Asia Стивън Роуч в статия за Financial Times . В САЩ от началото на 2008 г. годишният ръст на потреблението, коригирано спрямо инфлацията, е едва 0.5% средно.

Под „икономическо зомби" професорът разбира потребители или компании, които се нуждаят от спешни структурни проблеми, но така и не ги правят, плавайки по течението благодарение на държавната подкрепа.

„В следвоенния период американските потребители никога досега не са се държали толкова вяло за толкова дълъг период", коментира професорът.

Навремето този „синдром на зомбито" беше един от ключовите симптоми на „японската болест", довела до десетилетие на икономическа стагнация. Тогава японските банки, насърчавани от правителството, не отказваха кредит на много несъстоятелни компании, отлагайки преструктурирането и неизбежния им крах. В резултат на това ръстът на производителността на труда в Япония се забави.

Ситуацията в САЩ по отношение на потребителите е сходна, смята Роуч. Бумът на потреблението се крепеше на два балона- на пазарите на недвижими имоти и на кредити, докато те не се спукаха. Американските потребители няма да се възстановят скоро- погасяването на прекалено високите им дългове едва започва.

В началото на 2011 г. задлъжнялостта на домакинствата възлиза на 115% - под максималната (130% през 2007 г.), но много по-висока от средната за 1970-2000 (75%).

Нивото на личните спестявания (4.9% от разполагаемия доход през март-април 2011 г.) е също много по-ниско от периода 1970-2000 - почти 8%.

Междувременно, вашингтонските политици, подобно на японските банки, с всички сили се опитват да протакат във времето здравословното преструктуриране на икономиката.

Количествените улеснения на ФЕД, мерките на Конгреса и на Белия дом трябваше да убедят „потребителите-зомби" да игнорират най-неотложните проблеми и да започнат отново да харчат, убеден е авторът. Но високото ниво на безработицата се оказа по-сериозен стимул за решението на потребителите вместо да харчат, да затегнат коланите. За американските потребители-зомби сега единствените разумни мерки изглеждат ограничаване на разходите, погасяване на дълговете и спестяване, смята авторът:

"Тъй като потреблението все още съставя над 70% от БВП, може да се очаква значителен спад на растежа на икономиката на САЩ, освен ако Америка не намери скоро нов животворен източник на растеж".

Най-дългата рецесия в САЩ и апатията на най-големите потребители в света, слабостта на Япония, дълговите проблеми на Европа предвещават студен душ и за „чудесата" на развиващите се страни, ориентирани към експорт. При което потребителите - зомбита могат да причинят повече вреди на световната икономика, отколкото компаниите-зомби нанесоха на японската икономика, смята авторът.