Държавата губи по 1 млрд. лева годишно заради липсата на толсистема за пътищата. Това твърдят експерти, запознати с отчитане на трафика и плащане за използване на пътищата и цитирани от вестник "24 часа". Сумата се потвърждава и от доклад на Световната банка.

В него се казва, че изграждането и пускането на толсистема в България ще донесе допълнителни приходи от 1 млрд. лв. годишно. Тази сума би позволила у нас да има чувствително по-добри пътища, твърдят представители на фирми, занимаващи се с поддръжката на шосетата.

Според разчетите на министерството на регионалното развитие годишно са необходими 600 млн. лв., за да бъдат пътищата в добро състояние. В момента приходите от винетки годишно са около 300 млн. лв. Това налага от бюджета да се отпускат допълнително пари за поддръжка на шосетата.

При 1 млрд. от толсистемата ще може средствата, които в момента са заделени в бюджета за пътища, да се ползват за други дейности, като например за подкрепа на деца или хора в неравностойно положение, обясняват експертите.

Според шефа на пътната агенция Лазар Лазаров толсистемата е най-справедлива, тъй като с нея този, който ползва най-много пътищата, ще плаща най-много. Лазаров дава пример с фирма, която, ако разполага със 100 транспортни превозни средства, в момента плаща на камион в България 10 евро за преминаване.

Ако бъде въведена толсистемата, таксата ще е 200 лева на камион. Въпреки очевидните ползи, като приходи и подобрено състояние на пътищата, толсистемата е блокирана вече седем месеца заради поредица от жалби срещу поръчката за изграждането.

До този момент процедурата е отлагана четири пъти. Тя стартира на 5 април със срок за подаване на оферти в края на май. След това той бе удължен до 16 юни. На 5 май неизвестната строителна компания “Мархинженеринг” подаде жалба в КЗК и Върхновния административен съд. Фирмата поиска спиране на търга заради удължаването на сроковете и твърдеше, че това е незаконосъобразно.

С определение от 18 май КЗК оставя без уважение искането. “Мархинженеринг” обжалва първото решение на КЗК във ВАС. Проверка на “24 часа” установи, че фирмата няма активи. По същото време шефът на пътната агенция Лазар Лазаров заяви, че толсистемата засяга интереси, най-вече на тези, които пътуват почти безплатно.

Той заподозря, че някой не е готов с документите и бави процедурата След като жалбата беше отхвърлена като неоснователна, крайният срок за подаване на оферти стана 11 август. Така процедурата бе забавена с 3 месеца. Тогава се появи трета жалба - от фирма “Пропърти стан”, постъпила на 8 август.

Оказа се, че и тя няма нищо общо с изграждането на толсистеми. Последното обжалване е само отпреди няколко дни и е от три чужди фирми - германската “Витроник”, унгарската “Ерба 96” и чешката “Толлнет”. Когато поръчката бе възобновена за трети път и оферти се очакваха до края на септември, две от тях пак обжалваха - “Ерба 96” и “Витроник”.

Жалбите са все от едни и същи хора, които твърдят, че поръчката била пусната по спешност, но тя всъщност е от април и нищо не им пречи да си подготвят документите, обясняват пътни експерти. Според тях прокарваната теза, че българските фирми нямат опит за изграждането на толсистемата, не била вярна.

В Унгария фирмата изпълнител била унгарска, в Италия - италианска, в Германия - немска, в Словения - словенска в партньорство с чужда. В България имало достатъчно подготвени фирми, които можели да се справят с доставката и монтирането на оборудването и съответния софтуер.

Според Лазаров в момента българските шофьори субсидират чуждите. Проверка на пътната агенция от лятото показала, че на ден има по 1000 нарушители по пътищата, 990 от които били чужди граждани. Това го карало да подозира, че зад обжалванията стоят интереси на чужди превозвачи, тъй като с толсистемата ще трябва да плащат десет пъти повече за преминаване през България, отколкото в момента.

Във всички държави около Бългалия таксата за преминаване е много по-висока - в Сърбия е 7-8 пъти, в Унгария – 10, в Австрия и Германия – 11 пъти. В тези и други европейски държави търговете също са се бавили, но след избора на изпълнител, а не заради жалби по самата поръчка.

Според експерти условията за изграждането на тол система в България не натоврават бюджета, въпреки че заделената сума е 200 млн. лв. Заданието е направено така, че за системата ще трябва да се плати, едва след като тя е готова и се докаже, че проектът е успешен.

Тя трябва да заработи през 2018 г. и чак тогава да се превърне в разход, обясниха запознати. Така рискът бил единствено за компанията или консорциума, които бъдат избрани да изпълнят проекта.

В момента поръчката все още не е спряна, въпреки поредните жалби. Срокът за оферти е до днес - 17 ноември, но най-вероятно той ще бъде удължен. Лазаров обясни, че се очаква последното произнасяне на КЗК. Той предполага, че ако комисията отхвърли жалбите, фирми ще атакуват решението пред ВАС.

Съдът има седем дни да се произнесе и ако отхвърли искането на фирмите, процедурата може да приключи до края на тази година. Условията на търга предвиждат 19 месеца след сключване на договор с пътната агенция у нас да заработи толсистема за камионите над 3.5 тона и електронни винетки за леките коли.

Изпълнителят ще има 7 месеца, за да предложи техническо решение, и 12 месеца за доставка, монтаж, обучение и пускане в експлоатация. С такива срокове проектът може да бъде приключен най-рано през есента на 2018 г., ако поръчката бъде възложена до края на тази година.