Идва ли краят на емблематичните за Азия рикши? Ето с какво може би ще бъдат заменени съвсем скоро – футуристично изглеждащи японски триколки задвижвани изцяло от електрически ток.

Рикшите са 75% от обществените возила във Филипините

„Гъвкави“ в използването и практически неразрушими - рикшите са най-важните транспортни средства в много от големите азиатски градове. Според Азиатската банка за развитие, само на Филипините се движат около 3.5 милиона возила на три колела.

Това се равнява на 75% от всички обществени транспортни средства в страната. Това обаче има и своите минуси: простите двутактови двигатели отделят непропорционално много газове, които причиняват смог и разболяват неизброимо много хора.

Заради големите количества вредни емисии във въздуха азиатските страни, които не са членки на ОИСР, правят крачка назад в транспортния сектор, според Азиатската банка за развитие. Изключение правят само Китай, Индия, Япония и Южна Корея, а по-голяма част от замърсяването в другите страни идва от остарелите и неефективни превозни средства.

Плановете на Startup Terra Motors

Иновативни компании, като японската Startup Terra Motors, обаче са се насочили именно към този проблем. Производителят на електрически скутери от Токио е създал триколка, която работи изцяло на ток и следователно не отделя никакви вредни емисии при движението си.

Футуристичната рикша побира до шест пътника, може да вдигне до 55 километра в час и да измине 80 километра с едно презареждане на батерията. Продажбите ще започнат още през 2013 г., а през 2015 г. се очаква да се появи производствена база на Филипините.

Освен модерни триколки, японците ще продават и електрически скутери. Целта им е през 2013 г. да се движат 10 000 техни превозни средства по филипинските улици.

280 млн. долара за електро-рикшите

Иновативните е-таксита могат да разчитат на подкрепата на държавата. Заедно с филипинското правителство, азиатската банка за развитие стартира програма за финансиране на покупката на електрорикшите, за която са предвидени 280 млн. долара.

Според техните цели до 2016 г. по пътищата на страната трябва да има 100 000 от новите возила. Азиатската банка се надява и до 2015 г. новите придобивки да създадат и 10 000 нови работни места на Филипините.

Банката също така е изчислила, че една триколка от тези, които използват в момента, харчи между пет и седем литра гориво на сто километра, които струват между 250 и 350 песос.

За същия пробег електротриколката би трябвало да консумира между три и пет киловата електроенергия за между 30 и 50 песос. Така се спестяват по около 200 песос, които се равняват на 3.8 евро, което би могло да компенсира високата цена на новите триколки.