850 лева годишен данък ще плащат превозвачите за всяко такси в София и Варна, с петдесетачка отгоре пък ще е налогът в Бургас. Това предвижда промяна в Наредбата за местните данъци и такси в столицата, след като през април влезе в сила новият данък върху таксиметров превоз на пътници.

Всяка община трябва да определи сама размера му между 300 и 1000 лева всяка година до 30 октомври. За тази година обаче този срок е 30 септември, припомня вестник "Монитор".

Друга промяна засяга таксата за разрешение за таксиметров превоз, която пада на 25 лева, като документът вече ще важи само за година. Досега сумата бе 150 лева, а срокът на валидност 3 години.

Доводите за определянето на тази сума са свързани с административните функции на столицата, големият брой таксита в София – 6000. Така в хазна се очакват да влязат 5.1 млн. лева. „Приходите да бъдат целево разходвани в посока поддържане на местостоянките на автомобилите за таксиметров превоз, тротоарите и улиците”, пише още в доклада. Ha територията на София са обособени и 103 стоянки за таксита, включващи 607 места.

В синя зона местата за таксита са 67, а в зелена - 102, обясняват вносителите, които твърдят, че размерът на новия данък е обсъден с водещи таксиметрови компании.

На територията на Бургас са издадени 840 разрешителни, пише в доклада си кметът на града Димитър Николов. Това означава, че очакваните приходи са около 750 000 лв. Градоначалникът обяснява, че те ще се използват за ремонт на улици, нови паркинги и детски площадки.

От таксиметровите компании обясниха, че данък „жълта кола” ще е 700 лв. в Стара Загора и едва 300 лв. в Пловдив. Както „Монитор” писа, планираните приходи от данъка за такситата са около 15 млн. лв. годишно. Тези изчисления бяха на база среден размер на данъка между 500 и 600 лв., при 23 000 жълти коли, работещи в страната.

Разбираемо е желанието на местното самоуправление да се вземат колкото се може повече пари, но трябва да се види дали са съизмерими сумите с крайния резултат, който формира всеки един участник, коментира Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите.

Според него патентен данък от 900 лв. за Бургас е много като искане за налог. На мен ми е много трудно да определя каква трябва да бъде стойността, но мога да дам пример за последната година, когато е имало патентен данък, това е 2008 г. и налогът за София беше в размер на 635 лв., обясни още той.

Относно това дали по-високият налог ще повиши цената на таксито експертът обясни, че има такава логика. Той уточни, че няма как да си мислим, че цената на продукта ще остане същата, след като има повишение на разходите. Крумов посочи, че към този момент е трудно да се прецени дали ще има протест на шофьорите, но предлаганите стойности на налога в горната граница едва ли ще се харесат.

Людмил Лазаров, шеф на една от софийските таксиметрови компании, обясни, че още е рано да се коментира какви ще са последствията след приемане на патентния данък. Причината е, че може налогът, който се приеме, да не е този, който е предложен към момента. Според него много често стойностите се променят.