С приближаването на лятото все повече хора планират пътуване в чужбина. Ако ще пътешествате с личния си автомобил, трябва да имате предвид, че в някои държави от Европейския съюз (ЕС) при проверка могат да ви поискат големия талон на колата.

Това обаче може да се окаже проблем, ако сте си взели превозното средство на лизинг. Причината е, че до изплащането на автомобила негов собственик е лизинговата компания и големият талон се съхранява при нея.

Още миналата година стана ясно, че в Гърция и Унгария са налагани глоби между 1000 и 8000 евро на водачи, които не са представили оригинал на големия талон. В него има информация за собствеността на колата и за техническите й характеристики – тегло, товароносимост, конски сили и др.

Затова от началото на месеца от КАТ започват поетапно издаване на нови регистрационни талони. Всички данни от големия талон вече ще са записани и на малкия. Подмяната на документите няма да е задължителна.

Всеки, който желае, ще може да направи това доброволно срещу 9 лв., съобщават от КАТ, цитирани от вестник "Труд". Толкова ще струва и за клиентите с коли на лизинг, но тогава подмяната трябва да бъде направена от съответната компания.

От лизинговите фирми обаче не планират масова подмяна на документите на притежаваните от тях автомобили. От бранша смятат, че инициативата няма как да е тяхна, защото издаването на талоните по новия образец не е задължително.

„Клиентът трябва да заяви, че иска подмяна“, обясни Борислав Тодоров, управител на „Кюн Лизинг“. След това служителите на съответната компания ще се погрижат да му осигурят новите документи. Таксата по подмяната на документите ще е за сметка на ползвателя на автомобила.

„При финансовия лизинг всички разходи като такси, застраховки и др. се прехвърлят на клиента“, посочи Тодоров. По подобен ред ще действат и „Уникредит лизинг“ и „Интерлийз“.

В момента Българската асоциация за лизинг и КАТ водят разговори какъв точно ще е регламентът за подмяната, за да върви процесът безпроблемно, каза Атанас Ботев, изпълнителен директор на „Интерлийз“. От думите му стана ясно още, че лизинговите компании притежават над 100 000 превозни средства и затова е важно всички детайли по подмяната на регистрационните талони да бъде уточнена.

В същото време някои лизингови компании вече прилагат алтернативни методи, за да осигурят необходимите документи за водачите, които ще пътуват зад граница. Например на сайта на „Сожелийз“ има съобщение, че компанията може да предостави големия талон на лизингополучателя срещу такса от 60 лв.

За целта клиентът трябва да попълни молба и в срок до 3 дни ще получи свидетелството за регистрация. Той трябва да го върне на компанията в срок до 3 месеца. От лизинговия бранш коментират, че някои компании предоставят големия талон и без такса, ако става въпрос за големи клиенти с много превозни средства.

Много компании от бранша обаче не подкрепят тази практика. „Това е високорисково и не отговаря на практиката в повечето държави от Западна Европа“, коментира Борислав Тодоров от „Кюн Лизинг“. Според него така се увеличава рискът от злоупотреби със собствеността на автомобилите. Ако пък нещо се случи с големия талон, например изчезне при кражба на колата, застрахователните компании ще откажат да покрият щетите.

Според лизинговите компании, проблемът с наличието или липсата на големите талони при пътуване зад граница се преувеличава. От тях посочват, че проверки конкретно за наличието на свидетелството за регистрация не се правят никъде в страните от ЕС.

Обикновено документът се искал, ако колата е спряна във връзка с друго нарушение, например превишена скорост или неправилно изпреварване.

35% ръст при продажбите на изплащане

240.1 млн. лв. е стойността на новите договори за лизинг на леки и товарни автомобили, сключени през последното тримесечие на миналата година. Това е увеличение с 35.72% спрямо стойността на контрактите, подписани от юли до септември 2014 г. ,показват данните на Българската народна банка (БНБ). От тях 130.9 млн. лв. са за товарни и лекотоварни превозни средства, а 109,3 млн. лв. - за леки коли.

Неблагоприятната тенденция за спад на покупките на леки и товарни коли по време на кризата изглежда е преодоляна. Дори общият размер на старите договори леко се увеличава. Той достига 1.7 млрд. лв. към края на миналата година, което е увеличение с 12.3 млн. лв. за едно тримесечие.

В сравнение с края на 2013 г. ръстът е 2.58% или с близо 42 млн. лв. повече. Делът на контрактите за превозни средства също постоянно се увеличава спрямо общия брой на лизинговите сделки. Така към края на миналата година тези договори представляват 55 на сто от всички спрямо 50,7% година по-рано.

Данните на БНБ показват още, че сключените договори за финансов лизинг възлизат общо на 3.03 млрд. лв. към края на миналата година. Като цяло обаче при тях се запазва тенденцията на спад. На годишна база намалението е със 173.1 млн. лв. (5.4%).

По принцип договорите за финансов лизинг са близо 87% от всички контракти, сключвани от компаниите в бранша. Този вариант е предпочитан от клиентите, защото в края на периода на договора те придобиват собственост на изплащаните активи.

Според статистиката на централната ни банка хората са станали по-редовни в плащанията по лизинговите договори. Необслужваните контракти възлизат на 704.2 млн. лв. към декември 2014 г., което е 23.2% от всички. За сравнение, към края на 2013 г. делът на „лошите“ лизингови договори е бил 26.8%