2 млрд. лв. - на толкова се оценява българският износ на автомобилни компоненти през последните 5 г., показват данните на производителите и на агенцията за инвестиции. Това прави средно по 400 млн. лв. на година.

Напоследък страната ни стана особено привлекателно място за производителите на авточасти. Броят на заводите се увеличи неколкократно, а тепърва предстоят още първи копки, посочва вестник "24 часа".

"Автомобилният сектор в България е един от приоритетните с висок потенциал за развитие. И интересът от чуждестранни инвеститори е огромен", обясниха от агенцията за инвестиции. В момента се работи по няколко нови вложения, но все още детайлите по тях не са финализирани. Ето защо е рано да бъдат оповестявани.

Първа копка на завода на “Нексанс” в Плевен

По данни на агенцията за инвестиции в страната в момента работят около 50 фирми в този сектор - 27 от тях са чуждестранни компании, а 22 - български дружества. В техните заводи у нас се правят различни видове авточасти за световни марки като BMW, Mercedes, Audi, Ford, Volvo, Peugeot, Renault, Dacia и др.

В България се произвеждат тапицерии, седалки, кабели, части за климатици и двигатели, микрочипове, гумени уплътнения, стъкла, ресори, електроника, филтри, алуминиеви профили, ремъци и т.н. И то не само за среден клас коли, но и за луксозните.

Според агенцията за инвестиции у нас се произвеждат компоненти за повечето световни марки автомобили, като доминират европейските производители. Преди дни в интервю за "24 часа" шефът на агенцията Светослав Младенов съобщи, че всяка осма част в автомобилите, сглобени в Европа, се прави в България.

Страната ни е успяла да привлече инвеститори в сектора от целия свят - Германия, Франция, Белгия, Япония, Турция, Великобритания, Швеция, Швейцария, САЩ, Холандия, Южна Африка, Израел, Гърция, Филипините.

Данните показват, че в сектора са заети около 20 000 души. А в бъдеще броят им със сигурност ще се увеличи. Сред основните предимства, заради които автомобилните компании избират България, са ниските данъци и разходи за труд, по-евтината работна ръка спрямо други страни, добре подготвените кадри, традициите в производството на електроника.

Като плюс се приема и стабилната национална валута, обвързана с еврото. Индустрията се разраства, интересът става по-голям, коментира неотдавна пред Ройтерс Тил Трукенмюлер, председател на "Аутомотив клъстер България".

Според него в последните няколко години големите играчи взели решение да имат нови заводи у нас. В организацията работели активно да привлекат голям автомобилен производител.

"Бъдете сигурни, че ако убедим един, автомобилната индустрия тук ще избухне", допълни Трукенмюлер. И в момента инвестициите в сектора продължават. Тепърва предстои откриването на още няколко завода за автомобилни компоненти.

Чужди компании са вложили над 400 млн. лв. досега в България. Размерът на инвестициите е още по-голям, защото в данните не са включени всички действащи заводи, както и онези, в които се произвежда и друга продукция, освен авточасти.

Според представители на бранша инвестициите на зелено са добра възможност за много производители заради удобното местоположение на България и евтината работна ръка.

Браншът обаче вижда и пречки пред работата си в страната, които са възпиращи за още по-бурното развитие на производството на автомобилни части. Сред тях са бюрокрацията, все още лошата инфраструктура и ниското качество на образованието.

Има и оплаквания, че липсва стратегия за насърчаване на растежа в автомобилната индустрия, например чрез данъчни облекчения или чрез субсидии. От агенцията за ивнестиции припомнят, че по закон са предвидени различни стимули в зависимост от големината на вложението и броя работни места, които се очаква да бъдат открити.

Чужди компании инвестират милиони в цялата страна

В цялата страна са пръснати заводите за производство на авточасти. Френската компания "Монтюпе" произвежда в Русе алуминиеви компоненти и части за двигатели. Инвестицията е за над 71 млн. лв. В Русе друга германската компания - "Витте аутоматив", прави системи и ключалки.

Белгийската "Мелексис", която има представителство в София, е вложила 26 млн. лв. в завода си за електроника. Електроника произвежда и "Интегрирани микроелектроники" в Ботевград, където инвестицията е за 87 млн. лв.

Германците от "Граммер" имат завод в Трудовец за седалки, тапицерии и други интериорни компоненти. "Сумитомо" има три фабрики - в Мездра, Карнобат и Сливен. Основният продукт, който се прави там, са колани.

"Иксетик" произвежда вакуумни и хидравлични елементи в индустриалната зона "Раковски". Шведската SKF, която произвежда лагери и уплътнения, е наела 600 работници.

Японците от "Язаки" правят кабели в Ямбол и Сливен. В завода на турската "Шишеджам" в Търговище се произвеждат автомобилни стъкла. Електроника прави "Джонсънс контролс" в София. Няколко турски компании, които произвеждат различни видове части, имат заводи в Казанлък, Бургас, Куклен, Кърджали, Свиленград.

Британската William Hughes работи в индустриалната зона "Раковски". Швейцарците от Oskar Ruegg са открили завод в Стара Загора. Там работи и американската "Стандарт профил", която прави гумени профили. Други американци - "Сенсата", пък правят температурни сензори в Ботевград. В Кула има завод на "РИС Рубер" за гумени и гумено-метални части.

В София южноафриканската компания АЛС прави кожени компоненти, а израелската "АЛ Филтър" - филтри в Русе.
Съединения и системи за охлаждането произвежда "Теклас България" в Кърджали. Край Пловдив е единственият у нас завод за пневморесори на турския "Акташ холдинг". Инвестирани са 13 милиона лева.

В Смолян "Костал" произвежда електронни, осветителни системи и кормилни колони. Български фирми също произвеждат автомобилни компоненти. Сред тях са "М+С Хидравлик", "Монбат", "Каумет", "Гарант", "Ремел", "Мадара", "Самел 90", "Дружба - Разград", "Динамо".

В Плевен преди дни започна строителството на завод за автомобилни кабелни системи. Световноизвестната германска компания "Нексанс аутоелектрик" е купила 400 000 кв. м терен от общината за 3 млн. лева. 9 млн. евро е инвестицията в изграждането и оборудването на производствените мощности.

Пускът е планиран до края на 2014 г. Назначение в новата фабрика ще получат 600 души с поетапно разкриване на работни места.

"Нексанс аутоелектрик" разработва и произвежда кабелни системи и електромеханични компоненти за BMW, Mercedes, Audi, Opel, Volkswagen. Намеренията на компанията са да увеличи индустриалната площ в Плевен с още 10 000 кв. метра и да разшири производството.

Скоро предстои откриването и на завод в Божурище на германската "Бер-Хелла термоконтрол". Там ще се правят климатични инсталации за автомобили и камиони. Планираната инвестиция е около 42 млн. лв.