Британските автомобилни заводи съкратиха наполовина своето производство в опит да неутрализират последствията от брекзит, пише BBC. По данни на Асоциацията на автомобилните производители и търговци (SMMT) част от поточните линии са били затворени още в началото на годината, тъй като предварителните очаквания бяха Великобритания да напусне Европейския съюз на 29 март.

Това не се случи, но много от фабриките все още работят с намален капацитет, а общият обем на продукцията пада с 44.5% на годишна база. През април от конвейрите на Острова са слезли 70 971 автомобила, което е с близо 57 000 по-малко от същия месец на предходната година.

Данните на SMMT показват, че повечето автомобилни производители просто за изместили по-напред във времето годишните спирания за профилактика, които обикновено се случват през летния период, когато търсенето традицонно е по-слабо.

Затварянето на поточните линии е само част от общия пакет от мерки за справяне с последствията от брекзит, който влючва натрупване на допълнителни запаси, преквалификация на служителите за работа с новите митнически разпоредби и пренареждане на логистичните връзки. Членовете на асоциацията обаче се тревожат, че няма да имат възможност да повторят същия процес през есента преди новата фиксирана дата за напускане на ЕС - 31 октомври.

"Числата са доказателство за огромните разходи и сътресения, които понесе британската автомобилна индустрия заради несигурността около брекзит. Опасенията от излизане без споразумение увеличава страховете на инвеститорите и води до отлив на капитали и загуба на работни места. Освен всичко друго се влошава и глобалната ни репутация", обяснява изпълнителният директор на SMMT Майк Хоус.

Fiat и Renault водят преговори за обединениеНовата структура има потенциал да се превърне в третия най-голям автомобилен производител в света


Свиването на производството във Великобритания влошава и без това тежките условия, в които работят автомобилните производители. Глобалната автоиндустрия понася значителни негативи от ескалацията на търговския конфликт между САЩ и Китай, а освен това е изправена пред все по-тежките регулации за вредните емисии. Автомобилните компании са принудени да инвестират огромни средства в разработката на нови електрически и автономни коли, за да не изостанат в надпреварата с технологичните гиганти.

Април е 11-ият пореден месец на спад в производството на автомобили във Великобритания, отбелязва още BBC. От началото на годината в Обединеното кралство са сглобени с над 127 хиляди автомобила по-малко в сравнение със същия период на 2018 г., което представлява спад от над 20%.

От Асоциацията на автомобилните производители и търговци прогнозират, че за цялата 2019 година продукцията ще намалее с 10 на сто. Пазарът може да започне да се възстановява в края на годината, но само ако се стигне до приемливо търговско споразумение между Великобритания и ЕС и ако бъде предвиден достатъчно дълъг преходен период, смятат експертите на SMMT.

Те са категорични, че в случай на "твърд брекзит" без споразумение, индустрията ще понесе още по-големи загуби.

"Подобен сценарий изобщо не бива да присъства в дневния ред на управляващите, за да може индустрията да се върне към нормалната си работа. Само по този начин Великобритания ще може да запази шансовете си за успех в глобалната технологична надпревара", казва още Майк Хоус.