На пръв поглед може да изглежда странно, че толкова много автомобилни производители разработват модели, които ще се задвижват с водородно гориво, в условията на настоящите ниски цени на горивата и петрола.

Петролът обаче е много волатилен и никой не може да предвиди каква ще е цената му след една, три или пет години. От друга страна, автомобилите с водородни горива са екологично чисти и масовото им въвеждане би довело до сериозно намаляване на замърсяването.

Проблемите пред тези автомобили са по няколко направления. На първо място, те все още са относително скъпи поради новата технология, която стои в основата им. На второ място, станциите за зареждане са крайно ограничени.

Технологията ще трябва да пребори също така с жестоката конкуренция, идваща по направление на изцяло електрическите автомобили, станциите за които са далеч по-достъпни.

Ето кои са четирите автомобила, които са готови за излизане на масовия пазар или са в процес на разработка и най-вероятно ще доминират на пазара в следващите три-четири години.

Toyota Mirai

Най-големият световен производител на автомобили – японската Toyota, разработва тази технология от 23 години. Моделът Mirai вече е на пазара в Япония от миналата година, като се предлага и в някои щати в САЩ.

От компанията планират да продадат 30 000 автомобила с тази марка до 2020 година.

Автомобилът на водородно гориво може да изминава 500 км с едно зареждане, като максималната му скорост е 180 км/ч.

Той разполага с предна радарна система, с която може да засича потенциални препятствия на пътя и автоматично да спира. Налице е и система за „държане на ленти“, която алармира, ако водачът излезе от лентата.

В автомобила има два тъчскрийна, като горният се използва за подбор на музика и навигация, а с долния се контролират температурата и силата на звука.

Honda Clarity

Нямаше как от основния японски конкурент на Toyota също да не представят свой модел на автомобил, задвижван с водородно гориво. Той обаче се очаква да излезе на пазара малко по-късно – до края на тази година.

От Honda се надяват да спечелят потребителите с това, че моделът Clarity ще изминава повече километри и е по-просторен, в сравнение с този на Toyota.

За да се справи с проблема с липсата на достатъчно голям брой водородни станиции към момента, от Honda планират да предоставят мобилни станции за зареждане на всеки 20-30 продадени автомобила.

Пробегът на модела на Honda e 700 километра, или с 8% повече, в сравнение с модела Mirai на Toyota.

За да се постигне по-голямо пространство във вътрешния интериор, батериите, задвижващи автомобила, са разположени под предния капак, за разлика от разположените под седалките батерии при модела Mirai.

От японския автомобилен производител обещават водородният автомобил да може да се зарежда само за четири-пет минути.

Lexus

Луксозното подразделение на Toyota също планира да пусне на пазара автомобил на водородно гориво до 2020 година. Все още няма много яснота относно пробега или другите технически характеристики на возилото.

Сред очакваните възможности обаче са контролно табло, което да може да се управлява само с жестове.

Audi h-tron quattro

От немския производител на луксозни автомобил представиха по време на изложението в Детройт концептуален модел, който ще може да изминава само на водородно гориво 600 км.

Автомобилът ще може да ускорява от 0 до 100 км/ч за 7.1 секунди, като интериорът му ще е е обзаведен с последните технологии на компанията.

Моделът Audi h-tron quattro ще разполага също така със система за автономно шофиране. Тя ще известява предварително за потенциални опасности на пътя в реално време, за да могат шофьорите по-рано да сменят лентите и да се подготвят за тях.