Вторият най-голям световен производител на автомобили - японската Toyota Motor Corp., обяви, че ще повиши цените на някои свои щатски модели през този месец в усилията си да подобри възвращаемостта си на този пазар.

По-високите цени се очаква да влязат в средата на май и включват повишение с 200 долара на модела от тази година 2008 Yaris до ниво от 12 425 долара (15 779 лева). За сравнение, у нас базов модел Yaris с двигател от 1.3 литра започва от 25 000 лева.

Повишение от 200 долара се очаква и за най-продавания модел автомобили в САЩ - 2009 Camry, чиято цена ще възлезе на 18 920 долара (24 028 лева). За сравнение, съпоставимата Toyota Avensis, тъй като у нас не се предлага този модел, продаван предимно в САЩ, започва от 34 000 лв.

До голяма степен за разминаването в цените на новите автомобили у нас и в САЩ съдейства евтиния, в сравнение с еврото щатски долар. Като се вземе предвид обаче и разликата в стандарта там и тук, направо да ги "съжалиш американците".

И тук, разбира се, в главата на всеки потребител се появява въпроса защо цените са толкова високи у нас, в сравнение със САЩ, а отговорът му далеч не е толкова еднозначен.

Може би една от причините би могла да бъде фактът, че японските автомобили, влизайки в границите на ЕС, се обмитяват. Това обаче не е точно така, защото японската компания има вече няколко завода на стария континент, като в процес на изграждане са поне още два.

Като друга причина може да се сочат по-високите разходи за труд, които се плащат на работещите, получаващи заплатите си в евро. И тук може да се поспори по въпроса, ако вземем предвид, че компанията има заводи и в новите страни членки на ЕС, като в Чехия например, където разходите за труд са значително по-ниски от тези в развитите западноевропейски държави.