Датчици и камери в асфалта ще ограничат движението на тежкотоварни автомобили в центъра на София. Това съобщи за „Монитор” председателят на Държавната агенция по метрология и технически надзор (ДАМТН) инж. Стефан Цанков.

В пътната настилка на улиците и булевардите, водещи към центъра на София, ще бъдат монтирани тензометрични датчици. Те ще измерват в реално време осовото натоварване на преминаващите превозни средства и така ще мерят тежестта им.

При надвишаване на определеното тегло датчикът под асфалта ще подава сигнал към камера, монтирана наблизо, която ще заснема нарушителя и той ще бъде глобяван. Това ще се прави, в случай че камионите, които превозват товари над 4 тона, не са си платили такса за преминаване през центъра през деня.

Апаратурата за системата ще бъде специфицирана от ДАМТН дали съответства на евростандартите. Самите датчици ще се монтират при изграждането на интелигентната система за управление на трафика в столицата, обясни зам.-кметът по транспорт Любомир Христов.

В момента общината подготвя процедурата за изпълнител на проекта, а идеята е през есента тя да е готова. Устройствата ще се поставят на двеста метра и ще броят колите. По този начин светофарите ще пропускат първо автомобилите по булевардите с по-интензивно движение.

Така ще бъдат отпушени и тапите по тези кръстовища, които са едни от най-натоварените в града. Светофарите на кръстовищата ще се регулират така, че да осигурят по-бързо преминаване на колите на градския транспорт. За целта на уредбите ще бъдат монтирани специални устройства, а датчици ще се монтират и на 750 автобуси, тролеи и трамваи.

Зелена светлина ще се подава и за линейки, пожарни и полицейски коли. С монтирането им преминаването през кръстовищата ще бъде между 5 и 8 пъти по-бързо.

Вече има 6 умни светофара в района на Семинарията, които облекчават трафика в столицата. На тях зеленият сигнал примигва три пъти преди жълтия и предупреждава водачите да намалят скоростта и да спрат навреме.

Основната цел е да се оптимизира движението на превозните средства на градския транспорт, както и да се повиши ефективността и да се намалят закъсненията. В момента заради задръстванията в пиковите часове рейсовете и тролеите закъсняват от 3 до 10 минути.

Новата система ще доведе и до намаляване на потреблението на енергия и вредните емисии от трафика.

Сред кръстовищата с датчици ще бъдат Орлов мост и по протежение на булевардите „България”, „Васил Левски”, „Евлоги и Христо Георгиеви”, „Прага”, „Цар Борис III”,„Черни връх” , „Др. Цанков”, „Яворов”, „Дондуков”, „Н. Петков”, „А. Малинов”, „А. Сахаров”, „Н. Габровски”, „Гоце Делчев”, „Т. Каблешков”.

Кръстовищата „ще поумнеят” с проекта за 50 млн. евро по оперативна програма „Регионално развитие”. С 33 млн. евро от парите бяха купени и 50-те нови тролейбуса, които вече се движат по софийските улици. С проекта се поставят и нови 600 „говорещи” табла.