Култовият американски производител на мотоциклети Harley-Davidson се радва на впечатляващи успехи в Европа, въпреки обтегнатите търговски взаимоотношения между Брюксел и Вашингтон, пише Bloomberg.

Преди няколко седмици президентът на САЩ "обвини" европейците, че ограничават трансатлантическата търговия и не желаят да си купуват автомобили от Детройт, но базираният в Милуоки мотоциклетен бранд доказва, че някои американски машини все пак са желана стока на Стария континент.

Един от най-големите дилъри на Harley в Германия твърди, че продава по 500 мотоциклета на година. За последното десетилетие компанията почти е удвоила пазарния си дял в Германия. През 2017 г. той вече достига 6.4%, в сравнение с 3.3% през 2006 г.

За американските автомобилни марки обаче ситуацията далеч не е толкова розова - те държат под 1% от германския пазар и до този момент не намериха начин да се преборят с конкуренцията на местните марки, като Mercedes, Audi и BMW.

На фона на намаляващите продажби в САЩ, европейският пазар става все по-важен за Harley-Davidson. Компанията дори рискува да си навлече гнева на президента Доналд Тръмп, след като обяви, че може да премести част от производството си в Европа, за да избегне негативните ефекти от повишаването на митническите тарифи.

Причината е, че ЕС обяви повишение на митата върху вноса на мотоциклети с 25% в отговор на вдигането на тарифите върху алуминия и стоманата от страна на Белия дом.

Пазарните успехи на марката на европейска територия обаче са доказателство за това, че американските компании могат да бъдат конкурентоспособни, дори и без търговска война, стига продуктите им да са достатъчно атрактивни.

Harley-Davidson предприе редица мерки в тази посока през последните години, включително въвеждането на нови модели, съобразени с европейския вкус, изграждането на силна дилърска мрежа и дори предоставянето на опция за безжичен интернет на борда на двуколесните машини.

Този подход е точно обратното на това, което правят автомобилните компании отвъд Океана, заявява пред Bloomberg анализаторът на PwC Феликс Кунерт. По думите му те никога не са разработвали модели, фокусирани върху европейските потребители.

Миналата година General Motors се раздели с европейското си поделение в лицето на Opel, а Chrysler използват партньорството си с FIAT в опит да пробият на европейския пазар.

Cadillac регистрира известни успехи в Германия, където има 12 дилърски представителства. През 2017 г. те са продали 530 автомобила, в сравнение с едва 330 през 2016 г., но въпреки това присъствието им на местния пазар си остава скромно.

Единствено Ford поддържа самостоятелната си европейска централа в Кьолн и разработва модели, предназначени конкретно за пазара на Стария континент.

Според Тръмп обаче, проблемите на американските автопроизводители не се дължат на собствената им стратегия, а на търговските политики на Европейския съюз.

Колкото до Harley-Davidson, марката присъства на европейския пазар още от края на Втората световна война. Тогава американските войници са кръстосвали германските пътища с такива машини, много от които впоследствие са преработени за цивилна употреба.

През 1976 г. компанията отваря и свой офис в Западна Германия. Но тогава мотоциклетите на компанията не се славят с много добра надеждност, като, според познавачите, това е може би най-слабият период в нейната история.

През 70-те години Harley е част от групата на холдинга AMF, който е по-известен с производството на топки за боулинг, отколкото в моторната индустрия.

През последните години обаче американският производител залага на развитието на своята общност от фенове в Европа - нещото, което направи марката толкова популярна и в Съединените щати.

Дилърите на Harley-Davidson предлагат лесен достъп до услуги и резервни части, стремят се към все по-широка публика и организират разнообразни събития и спортни мероприятия, които позволяват на феновете да общуват помежду си и да прекарват времето си заедно.