Едва ли при нормални обстоятелства доставчик на части за iPhone, сайт за електронна търговия и компания за недвижими имоти биха могли да се конкурират в един и същи пазарен сегмент. Ситуацията на пазара на електрически автомобили в Китай обаче е различна, пише Bloomberg.

Пазарът на електрически возила в Поднебесната империя се развива с бурни темпове и привлича инвестиции за милиарди долари от страна на автомобилни концерни, стартъп компании, интернет гиганти, производители на електроника и дори играчи от сектора на недвижимостите.

Растежът все още продължава с пълна сила, въпреки че правителството намали субсидиите, които бяха основният му двигател от самото начало.

В момента в Китай са регистрирани 486 производителя на електрически превозни средства - три пъти повече, отколкото преди две години. Продажбите на пътнически електромобили се очаква да достигнат рекордните 1.6 милиона броя тази година, но вече са налице опасения, че тези равнища няма да са достатъчни, за да поддържат работата на всички поточни линии в страната на пълни обороти.

Ситуацията на пазара започва все повече да прилича на "балон", който може да всеки момент да се спука и да остави след себе си малък брой "оцелели".

"Вероятно ще видим сериозни сътресения в индустрията на електрическата мобилност. Това е критичен момент, който вероятно ще бъде "на живот и смърт" за много от компаниите в сектора", смята Томас Фанг от консултантската компания Roland Berger.

Много от тези компании ще покажат най-новите си модели и технологични постижения на автомобилното изложение в Шанхай, което започва тази седмица. Сред тях има производители на суперавтомобили, задвижвани от електричество, като Qiantu Motor и NIO, както и компании с широка моделна гама, като BYD Co.

През последните години в глобалната индустрия на електрическата мобилност се появиха стотици нови компании, а инвестициите в сектора от 2011 г. насам възлизат на 18 млрд. долара, припомня Bloomberg. Голяма част от лидерите, които успяха да привлекат най-много средства, са базирани именно в Китай.

Плановете на тези нови стартъп компании са да произвеждат близо 4 млн. автомобила в световен мащаб. В тази бройка не се включва производството на вече утвърдените имена в автомобилния бранш.

VW обеща: 22 млн. електромобила за 10 години Компанията обнови плановете си за производство


Китай наистина е огромен пазар, но не е безграничен, смятат анализаторите. Тази година продажбите на електрически автомобили в страната за първи път преминаха границата от 1 милион броя. И то благодарение на щедрите държавни субсидии, които на практика намаляват цената на всяко возило с по няколко хиляди долара.

Тези коли обаче представляват само 4% от всички продажби на леки автомобили в Поднебесната империя за миналата година, които възлизат на 23.7 милиона броя по данни на Китайската асоциация на автомобилните производители, цитирани от изданието. В същото време продажбите на конвенционални превозни средства с бензинови и дизелови двигатели отчитат сериозен спад.

През март тази година те отчетоха десети пореден месец на понижение - на фона на забавящия се икономически растеж и продължаващия търговски конфликт със САЩ, който се отразява негативно на потребителските настроения.

Правителството започна програмата си за подкрепа на електрическата мобилност като част от общата стратегия за борба със замърсяването на въздуха. Целта беше и да се намали зависимостта на страната от вноса на горива, както и да се развиват високотехнологичните производства.

До 2025 г. управляващите в Пекин очакват продажбите на автомобили, задвижвани от "зелена енергия" (включително изцяло електрически, т. нар. "плъг ин" хибриди и с водородни клетки), да достигнат 7 милиона броя. Това представлява около 20% от целия автомобилен пазар в Китай.

Но дори тази цел да бъде изпълнена, търсенето няма да е достатъчно, за да поддържа съществуването на стотици компании на пазара. Обикновено един автомобилен завод трябва да произвежда по няколко десетки хиляди возила на година, за да бъде печеливш.

Другият риск е свързан с държавните субсидии. Миналия месец китайското финансово министерство обяви, че те ще бъдат намалени, като целта е производителите да разчитат все повече на иновациите и по-малко на административната подкрепа.

Някои от субсидиите, които стигаха до 7500 долара на автомобил, бяха намалени наполовина. Според експертите, цитирани от Bloomberg, в резултат на тези мерки някои от по-изостаналите в технологично отношение компании може би ще бъдат принудени да затворят врати.

В същото време глобалните играчи от ранга на Volkswagen, Ford Motor и Tesla планират в близко бъдеще да "наводнят" пазара със собствените си модели, произведени в Китай.

Компанията на Илън Мъск, например, тази година стартира продажбите на първия си масов модел Model 3 за китайския пазар и планира до края на годината да започне и собствено производство в Шанхай.

За 2018 г. Tesla е продала 14 467 автомобила в Китай, показват данните на китайското Министерство на индустрията и информационните технологии.

Toyota, Fiat, Honda и Mitsubishi ще продават една и съща колаОсновната причина за необичайния ход е стремежът за покриване на новите, по-строги норми за вредните емисии в Китай


Toyota Motor, Fiat Chrysler, Honda Motor и Mitsubishi Motors избраха по-бърз подход - те ще продават на практика една и съща кола, произведена от местната компания Guangzhou Automobile Group, като разликата ще бъде само в емблемата на предната решетка.

Големите играчи, като BYD, имат по-голям шанс да се справят с предизвикателствата и да издържат на по-ниските субсидии, тъй като предлагат много повече продукти (от електрически велосипеди до автобуси) и имат широка и утвърдена клиентска база.

BYD, в която един от акционерите е американският милиардер Уорън Бъфет, отчита шеста поредна година на нарастващи приходи, като през 2018 г. успя да излезе на печалба за първи път от 2000 г. насам.

На противоположния полюс пък са по-малките, новостартиращи компании, които тепърва се сблъскват с предизвикателствата на автомобилното производство. Много от техните основатели са хора, които идват от света на високите технологии и интернет индустрията.

Сред компаниите извън автомобилната индустрия, които инвестират сериозни средства в електрическата мобилност, има утвърдени играчи, като Foxconn Technology, Alibaba и China Evergrande. Основният бизнес на Evergrande е свързан с недвижжимите имоти, но компанията има амбицията да се превърне в най-големия производител на електрически автомобили в света през следващите пет години, което е една много сериозна заявка.

"Стартъп компаниите ще трябва да си осигурят стабилно финансиране до края на следващата година, ако искат да избегнат риска от фалит", заявява пред Bloomberg анализаторът Ли Сиян, който е основател на платформата за покупко-продажба на автомобили Autohome и един от първите собственици на Tesla Model S в Китай.

Според него през следващата година много компании ще бъдат елиминирани от пазара, а над 90% от инвеститорите ще претърпят сериозни загуби.