Новото правителство на Италия си постави цел по пътищата на страната след четири години да се движат 1 милион електромобила, пише Bloomberg.

Според повечето експерти, задачата е твърде амбициозна, имайки предвид, че пазарът на електровозила в Италия е един от най-слабо развитите в Европа.

Партньорите в управляващата коалиция съставиха програма, в която, по настояване на движението "Пет звезди", беше включен ангажимент за намаляване на дела на бензиновите и дизеловите автомобили по пътищата и икономически стимули за покупките на електроавтомобили.

Документът не съдържа конкретни цели в цифрово изражение, но по-рано тази година 31-годишният лидер на движението Лука ди Майо заяви по време на предизборната си кампания, че ще работи за достигането на бройката от 1 милион електрически возила по улиците до 2022 г.

Той направи това свое изявление, докато обикаляше из Сицилия в електрически Nissan Leaf. Но за да бъде постигната целта на настоящия вицепремиер и министър на труда и развитието, Италия трябва да се превърне в европейски лидер в областта на електрическата мобилност.

Само че ще трябва да похарчи за субсидии и стимули поне 10 милиарда евро, смятат експертите, цитирани от Bloomberg.

До този момент управляващите не са споделили детайли за следващите стъпки, които ще бъдат предприети по програмата за автомобилна "електрификация". Не се знае и дали бройката от 1 милион включва само чистите електромобили или в нея ще присъстват и хибриди.

Миналата година в Италия са продадени 2600 автомобила с изцяло електрически двигатели от общо 2 милиона возила. Ако се включат т. нар. "плъг-ин" хибриди, които могат да се задвижват автономно с електричество, но разполагат и с двигател с вътрешно горене, бройката нараства до 4800.

Общо по пътищата на страната се движат около 5000 електроавтомобила към днешна дата, показва статистиката.

Ако иска да промени тази тенденция, правителството ще трябва да прибегне до много щедри субсидии за собствениците на "зелените" коли, по подобие на практиките, които се прилагат в Норвегия.

"Дори да предложат по 10 000 долара отстъпка при закупуването на електрически автомобил, както е във Франция, няма да могат да постигнат заложената цел", смята анализаторът на Promotor Джан Примо Куалиано.

В Норвегия, където пазарът на електрически автомобили е най-развит, държавната подкрепа покрива всичко - от данъчни облекчения до освобождаване от пътни и фериботни такси. При покупката на един електрически Volkswagen e-Golf, например, норвежците могат да получат субсидия от 9000 евро, а за Volkswagen e-Up! тя е в размер на около 7000 евро.

Франция, която има за цел да увеличи продажбите на електроавтомобили до 150 000 годишно през 2022 г., финансовият стимул е около 10 000 евро за всяка покупка.

Усилията на италианското правителство обаче ще имат нужда от сериозна подкрепа в лицето на енергийните компании, като държавната Enel SpA - най-големият енергиен оператор в Европа.

Тя планира инвестиции между 100 и 300 милиона евро за изграждане на мрежа от 14 000 зарядни станции за автомобили до 2022 г. Дори и техният опит в тази сфера обаче показва, че задачата, поставена от управляващите, е твърде амбициозна.

"Изграждането на инфраструктурата е много по-сложно, отколкото очаквахме. И ако не получим конкретни задания от правителството, както и ясна визия, ще сме принудени да работим "на тъмно"", казва Франческо Вентурини, който отговаря за Enel X - поделението на компанията, което отговаря за електроавтомобилите.

По думите му автомобилната индустрия отдавна се подготвя за този преход, което означава, че и държавните институции би трябвало да имат ясен план за действие.